Adaptieve leerpaden

Andere onderwerpen van het zelfstudiepakket 'Adaptieve leerpaden':
   
Zoeken in het zelfstudiepakket 'Adaptieve leerpaden':
 

6. Het Prestatieoverzicht weergeven

1. Omschrijving

Het 'Prestatieoverzicht' geeft informatie over bepaalde activiteiten van je studenten in een Toledo-cursus of -community. Per student wordt onder meer aangegeven:

Je kan het Prestatieoverzicht bijgevolg beschouwen als een soort controlepaneel dat toelaat de voortgang van studenten doorheen de Toledo-cursus op te volgen. Het is een uitbreiding van het eerder besproken beeldscherm 'Gebruikersvoortgang'.

Het Toledo-team van de KULeuven publiceerde echter een belangrijke waarschuwing: "Interpreteer de gegevens van het Prestatieoverzicht voorzichtig en gebruik ze liefst niet om het dagelijks werk van de studenten te beoordelen!"

In de loop van de bespreking van het Prestatieoverzicht, op onderstaande pagina, wordt duidelijk dat dit een meer dan terechte waarschuwing is.

  1. Je kan het 'Prestatieoverzicht' openen door in het 'Configuratiescherm' op de menu-optie 'Evaluaties' te klikken


  1. In het daardoor geopende submenu klik je op de optie 'Prestatieoverzicht', waardoor het gelijknamige beeldscherm wordt geopend


2. Identificatiegegevens

Het Prestatieoverzicht toont in de eerste kolommen de naam, username en de rol van elke ingeschreven student en docent.

3. Laatste cursustoegang

Een volgende kolom toont de datum waarop een student je Toledo-cursus of community voor het laatst heeft geopend, door in de portaalpagina van Toledo op de naam van een beschikbare cursus of community te klikken.

4. Aantal dagen sinds laatste cursustoegang

Deze kolom toont voor elke student het aantal dagen dat verlopen is sinds de laatste toegang tot de Toledo-cursus of -community. Je kan op basis van dit berekend aantal dagen een 'regel' opstellen in het 'Retentie Center' (zie later) zodat je je studenten - waarvan de studievoortgang lijkt mank te lopen - tijdig een e-mail kan verzenden.

5. Doorneemstatus

Wanneer voor één of meerdere items/mappen een 'Doorneemstatus' werd ingesteld, dan heeft het aanklikken van een cijfer in de gelijknamige kolom in het 'Prestatieoverzicht' tot gevolg dat voor de betreffende student al deze items/mappen worden uitgelijst in het beeldscherm 'Doorneemstatus'.

Achter elk item, waarvoor een doorneemstatus of adaptieve regel werd ingesteld, wordt voor deze student aangegeven:

  1. de 'Zichtbaarheid': is het item voor deze student zichtbaar of niet zichtbaar op grond van Adaptieve-regels

  2. de 'Doorneemstatus': of het item door de student werd gemarkeerd als 'doorgenomen' of niet

Je kan dit beeldscherm verlaten en terugkeren naar het Prestatieoverzicht door in de navigatiebalk op de koppeling 'Prestatieoverzicht' te klikken

Door in de kolom 'Adaptieve inhoud' van het Prestatieoverzicht op het icoon te klikken, verschijnt een pop-up venster waarin voor elk item in de cursus de zichtbaarheid (de mogelijkheid om er toegang toe te krijgen op basis van geldende adaptieve regels) voor de betreffende student wordt aangegeven.

Kijk verder op deze webpagina voor meer info aangaande dit pop-up venster.

7. Discussieruimte

Door op een cijfer in de kolom 'Discussieruimte' te klikken toont Toledo een overzicht van de fora in de Toledo-cursus en de mate waarin de betreffende student daaraan heeft deelgenomen:

  1. het aantal door de betreffende student ingezonden bijdragen ('Totaalaantal berichten'),

  2. de datum van zijn/haar laatste bijdrage ('Datum van laatste bericht'),

  3. de gemiddelde lengte van de ingezonden bijdragen, ('Gemiddelde berichtlengte')

  4. de lengte van het kortste bericht ('Minimum berichtlengte')

  5. de lengte van de langste bijdrage ('Maximale berichtlengte')

  6. de gemiddelde plaats van de bijdragen in de discussielijnen ('Gemiddelde berichtpositie'): hoe hoger dit cijfer, hoe sneller de student op de nieuwe vraag in een nieuwe discussielijn heeft gereageerd

  7. en de quotering van de bijdragen van deze student door de docent ('Cijfer').

Let op: Deze zuiver kwantitatieve benadering van de discussiebijdragen zegt - afgezien van het eerder door de docent toegekende 'Cijfer' - uiteraard weinig of niets over de kwaliteit van die bijdragen.

Door op de naam van een forum te klikken worden de bijdragen van de betreffende student 'verzameld' in een overzicht, wat zou moeten toelaten om de kwaliteit van de bijdragen na te gaan.

8. Cijfers weergeven

Klikken op het Cijfer-icoon in de kolom 'Cijfers weergeven' van het overzicht opent het 'Grade center', waarin de quoteringen van de betreffende student op toetsen, opdrachten, wiki's, weblogs,... worden weergegeven.

  1. Enkele kolommen volgend op de naam en voornaam van elke student wordt daarenboven een totaalscore weergegeven: de optelsom van alle daaropvolgende scores voor test, opdrachten,...
  2. Door de muiswijzer op een kolomkop te plaatsen, verschijnt de 'Cijferinformatiebalk' waarin voor de betreffende kolom het 'Mogelijk aantal punten' - de hoogst mogelijke score op een toets, opdracht,... - wordt weergegeven.

8.1 Gebruikersstatistieken

Klikken achter de familienaam of voornaam van een student op de knop 'Menu-opties' in het Grade Center en vervolgens op de menu-optie 'Gebruikersstatistieken', opent het beeldscherm 'Gebruikersstatistieken' van de betreffende student.

Hierin wordt, naast het percentage door de student 'Voltooide items' (toetsen, elektronische opdrachten, wiki's, ...) per 'Categorie' een gemiddelde procentuele score berekent.

Om de 'Gebruikersstatistieken' te sluiten, klik je op de knop 'OK'.

8.2 Status van adaptieve inhoud

Door in het Grade Center achter de naam of voornaam op de knop 'Menu-opties' te klikken, kan je in het daardoor geopende contextmenu op de optie 'Status van adaptieve inhoud bekijken' klikken.

Daardoor wordt een pop-up venster geopend waarin voor elk item in een inhoudsgebied, voor elke Cursus- of Community-Tool, voor elke leermodule, ... wordt opgegeven of het item al dan niet zichtbaar is voor de betreffende student.

Een item kan niet zichtbaar zijn (wat wordt aangegeven met het icoon):

Echter, een item, tool, toets, groep, wiki of blog, enzovoort, kan ook niet zichtbaar zijn voor een student,

Tevens wordt voor de items, waarvoor gevraagd wordt om de doorneemstatus te markeren, getoond of dit wel of niet gebeurde.

Op deze wijze kan je snel achterhalen welk items wél of niet zichtbaar zijn voor de betreffende student én of ze al dan niet werden doorgenomen.

9. Retentie Status

Het zogenaamde 'Retentie Center', dat later aan bod komt, laat je onder meer toe de studievoortgang van je studenten meer nauwgezet op te volgen. Daartoe worden een aantal 'standaardregels' toegepast, die de studievoortgang mede bepalen, en kan je zelf eigen specifieke regels toevoegen.

Zo is er een standaardregel ingesteld, die je als docent waarschuwt dat de studievoortgang van een student 'risico' loopt, wanneer een student in de loop van de voorbije vijf dagen je Toledo-cursus of -community niet heeft geopend.

Maar je kan ook zelf een regel opstellen, die je bijvoorbeeld waarschuwt wanneer een student op een elektronische toets minder dan de helft van de punten heeft behaald.

Omdat deze regels voor het risico op studie-achterstand alarmeren, worden ze ook wel 'Risicofactoren' genoemd.

In het Prestatieoverzicht toont de kolom 'Retentie Center aanpassen' twee getallen, gescheiden door een schuine streep:

Door achter de naam van een student op de cijferweergave te klikken wordt de gebruikersstatus ('Retention Status' werd verkeerdelijk vertaald als 'Bewaarstatus') van de betreffende student getoond.

  1. Daarin worden de 'Risicofactoren' in vier kolommen weergegeven, voor elke standaardregel één:

    1. 'Gemiste deadlines': Het aantal gemiste deadlines voor het indienen van elektronische opgaven
    2. 'Cijferwaarschuwing': Het cijfer van deze student voor toetsen, elektronische opdrachten, gequoteerde wiki's, discussiefora, enzovoort ten opzichte van het gemiddeld cijfer van de medestudenten
    3. 'Activiteitenwaarschuwing': In de kolom 'Activiteitenwaarschuwing' wordt eigenlijk de 'Cursusactiviteit' weergegeven, die door Toledo gemeten wordt door een telling van het aantal muiskliks dat een student in een cursus of community uitvoerde en tijd die tussen twee muiskliks verloopt. Vermits deze meting weinig betrouwbare informatie oplevert aangaande de studie-ijver en studievoortgang van studenten, werd deze functie in Toledo uitgezet en wordt in de kolom steeds de melding 'Geen activiteit in cursus' weergegeven.
    4. 'Toegangswaarschuwing': In de toegangswaarschuwing wordt het aantal dagen (of uren of minuten) dat verlopen is sinds het laatste openen van de cursus of community door de student weergegeven
  2. Wanneer op één van de voornoemde vlakken een - door jou eventueel aan te passen criterium - werd overtreden, dan verschijnt een roodkleurige boodschap.
  3. Klikken op een knop 'alle regels weergeven' of 'alle regels verbergen' opent of sluit een overzicht waarin de meer specifieke door jou opgestelde criteria worden opgelijst
  4. In de sectie 'Meldingsoverzicht' worden de eventuele e-mails getoond, die je naar deze student hebt verzonden, omdat deze studenten een regel overtreden heeft, met vermelding van datum, onderwerp, bestemmelingen en inhoud.

In bovenstaand voorbeeld wordt voor de betreffende student aangegeven '* Loopt risico' omdat twee door de docent opgestelde regels werden overtreden. Om deze reden heeft de docent bij wijze van waarschuwing een e-mail naar de student verzonden, waarvan je de inhoud kan terugvinden rechtsonder in bovenstaande figuur.

  1. Om een 'waarschuwingsmail' naar een 'risicostudent' te versturen:

    1. klik je in de kop van de pagina 'Bewaarstatus' op de knop 'Melden',

    1. en maak je een keuze in de keuzelijst met mogelijke bestemmelingen.
    2. Daardoor opent de pagina 'Melding verzenden' waarin je een mededeling aan de student kan opstellen, eventueel aangevuld met een bestand in bijlage.

  1. Voor elke student kan je je eigen opmerkingen invoeren (die niet door de student kunnen worden ingekeken) door in het 'Meldingsoverzicht' op de koppeling 'Een opmerking toevoegen' te klikken:

    1. Klik op de koppeling 'Een opmerking toevoegen'
    2. Er wordt dan een venster geopend waarin je de opmerking kan intikken
    3. Klik op de knop 'Opslaan' wanneer je daarmee klaar bent

 Noot: In de volgende gevallen kan het belangrijk zijn dat je voor jezelf een opmerking toevoegt:

  1. Je kan een student 'opvolgen' door in de kop van de pagina op de knop 'Monitor' te klikken. Daardoor licht het sterretje in de knop geelkleurig op . Van de studenten die je 'monitort' wordt in het Retentie Center, dat straks aan bod komt, een steekkaart gemaakt waarin de risicofactoren van deze student worden opgelijst.

Klik hier voor meer informatie aangaande het gebruik van het 'Retentie Center'.


Andere onderwerpen van het zelfstudiepakket 'Adaptieve leerpaden':
   
Zoeken in het zelfstudiepakket 'Adaptieve leerpaden':
               Laatst gewijzigd: 1/11/2019 - Erik Penen