Blackboard Collaborate is een tool binnen je Toledo-cursussen of -communities dat live contact met je docent en/of medestudenten mogelijk maakt. Deze videoconferencing tool stelt je in staat om je docent en/of medestudenten live te ontmoeten in je browser. In tegenstelling tot andere programma’s moet je hiervoor geen software installeren om deel te nemen aan een sessie.
In een videoconferentie via Blackboard Collaborate kan je docent (en soms ook jij als student) bestanden of toepassingen delen, een virtueel whiteboard, chat en verschillende polls gebruiken om de interactie met jou te vergroten.
Gebruik een compatibele browser (bij voorkeur Google Chrome of Firefox; gebruik geen Internet Explorer
Als Collaborate niet start, kan het zijn dat uw browser geen cookies van derden toestaat. Sta Bbcollab.com (Chrome) of https://bbcollab.com (Firefox) toe. Want na het probleem van de browser, kwam ook al snel het probleem van de cookies boven.
In sommige Toledo-cursussen zal je (vanaf academiejaar 2020-2021) een knop 'Collaborate live' in je cursusmenu zien staan.
Indien er geen knop in je menu staat, kan je Blackboard Collaborate nog steeds onder je tools terugvinden. Hiervoor kan je volgende stappen volgen:
In dit venster kan je, indien deze beschikbaar is, de cursusruimte gebruiken om live met iemand af te spreken (a) en aan een geplande live sessie deelnemen (b).
De cursusruimte is een virtueel klaslokaal. Zoals een gewoon lokaal kan je dit betreden wanneer het open is, maar is er niet altijd iemand aanwezig. Het zou ook kunnen dat je docent het lokaal na een virtuele sessie sluit.
Je kan het lokaal betreden wanneer dit ontgrendeld is (beschikbaar) en hebt geen toegang bij vergrendeling.
Je kan een ontgrendelde cursusruimte dus betreden door:
Standaard staan de instellingen zodanig ingesteld dat de cursusruimte altijd en door alle gebruikers in de Toledocursus gebruikt kan worden. Als student zal je bij het betreden van de ruimte de rol van deelnemer krijgen. Je docent heeft standaard de rol moderator en kan jou ook een andere rol toewijzen.
Je kan op twee manieren deelnemen aan een sessie in Collaborate: via je cursus/community of de link.
Let wel op dat je vanuit de juiste browser deelneemt. Niet alle browsers ondersteunen Collaborate.
Je kan eenvoudig deelnemen aan een sessie via je cursus of community in Toledo.
Je kan ook deelnemen aan een sessie via een ontvangen link.
Er zijn 4 mogelijke rollen: deelnemer, presentator, moderator en ondertitelaar.
Meestal zijn deze rollen op voorhand toegekend, maar je docent kan de rol van deelnemers nog tijdens de sessie veranderen.
Je krijgt als student standaard de rol deelnemer toegewezen (tenzij je docent je tijdens een sessie meer rechten geeft).
Een deelnemer kan:
Een docent kan je ook de rol van presentator geven.
Een presentator kan:
Een docent heeft standaard de rol van moderator, maar kan ook tijdens een sessie iemand anders moderator maken.
Een moderator heeft de volledige controle over alle gedeelde inhoud. Concreet kan deze:
De laatste mogelijke rol is deze van ondertitelaar.
Zoals de naam het ook aangeeft kan een ondertitelaar de sessie van ondertiteling voorzien. Deze krijgt een gebied waarin deze kan typen wat er gezegd wordt (in de gesproken taal of een vertaling) zodat de deelnemers in real time deze ondertiteling te zien krijgen.
In volgende punten kom je meer te weten over elk van deze knoppen, namelijk:
Als student kan je kiezen uit 3 mogelijke weergaven:
Let op: de weergaven zijn voor deelnemers/studenten en moderatoren (nog) niet hetzelfde. Voorlopig kan je als student in geen van de weergaven meer dan 4 personen tegelijk zien.
De 3 weergaven als deelnemer:
Tip: beweeg je met je muis over een persoon, dan verschijnen er 3 bolletjes. Klik je hierop, dan kan je deze persoon snel een bericht versturen.
Via deze knop kan je feedback geven, de sessie verlaten, je verbinding nakijken en je instellingen aanpassen.
Klik je op rechtsboven op het tandwiel, je naam of rol, dan opent in het menu link de pagina ‘Mijn instellingen’.
Je krijgt links op je scherm dit menu te zien:
Meer informatie over wat je hierin kan aanpassen kan je vinden in 7.5.4. Mijn instellingen.
Om je netwerk-/internetverbinding te controleren, ga je naar de knop Verbindingsstatus .
Wanneer je tijdens een sessie even je aandacht moet verleggen om te antwoorden op een dringend bericht, een telefoontje krijgt, … dan moet je de sessie niet verlaten. Je kan je status aanpassen naar afwezig zodat de presentator, moderator en andere deelnemers weten dat je de sessie even niet mee volgt.
Ben je terug, dan klik je simpelweg op ‘Ik ben terug!’ en verandert je status weer naar actief.
Anderen zien bij jou een klokje verschijnen bij ‘aanwezigen’ om deze status weer te geven. Je zal zien dat dit klokje ook naast je profielfoto verschijnt.
Klik je op de knop ‘sessie verlaten’ , dan krijg je onderstaand scherm te zien.
Hierbij kan je feedback geven door een wit bolletje aan te vinken en te klikken op ‘Verzenden en afsluiten’ OF dit venster ‘Overslaan’ en de sessie direct verlaten.
Wanneer je de sessie succesvol hebt verlaten, krijg je onderstaande boodschap en kan je het venster waarin de Collaborate geopend werd sluiten.
In het gedeelte feedback kan je je de moderator of presentator feedback geven via 4 emoties (tevreden, verbaasd, verdrietig en verward), feedback over het tempo (sneller of langzamer) en aangeven of je het eens bent of niet.
Bijvoorbeeld:
Instructie van docent: “Zijn jullie het eens met deze werkwijze? Klik op eens of oneens bij je status.”
Onderaan in de balk kan je kiezen of je je video of audio wil delen.
Meestal heb je de optie om beide te gebruiken en deze aan en uit te zetten door onderaan op de balk te klikken op de microfoon (audio) of de camera (video).
Het zou ook kunnen dat je je audio en/of video niet kan delen omdat de moderator deze optie voor deelnemers uitschakelde (dit kan nog tijdens de sessie veranderen).
Een moderator kan ook de audio van een deelnemer of deelnemers dempen via de pagina ‘aanwezigen’. Hiervan krijgt je als deelnemer ook een melding. Meer informatie over hoe je de audio van een deelnemer kan dempen vind je in 7.5.2. Aanwezigen.
Let op : Moest je problemen ondervinden bij het delen van je audio en/of video, controleer deze dan eerst via ‘Je camera en microfoon instellen’ in de audio- en video-instellingen bij het Collaborate-venster. Meer informatie kan je vinden in 7.5.4. Mijn instellingen.
Indien je tijdens een sessie graag het woord zou krijgen, kan je je virtueel handje opsteken.
Wanneer je hand werd opgestoken, krijgt de moderator hier een melding van. Op jouw scherm zal de knop paars kleuren en een nummer krijgen. Dit getal verwijst naar de volgorde waarin de handjes werden opgestoken. Staat er een 2 (anderen zien dit cijfer ook), dan was jij de 2e persoon die zijn/haar hand heeft opgestoken.
Deze getallen kunnen je helpen om de volgorde aan te geven waarin je mensen aan het woord laat. Logischerwijze laat je eerst de persoon met het getal 1 aan het woord gezien deze als eerste zijn/haar hand heeft opgestoken.
In het tabblad aanwezigen krijg je ook te zien wie zijn/haar handje heeft opgestoken. Deze staan ook van boven naar beneden in de volgorde waarin dit werd aangeklikt. De persoon vanboven in de lijst stak als eerste zijn hand omhoog.
Je kan als deelnemer je hand laten zakken door opnieuw op de knop hand opsteken te klikken.
Een moderator kan ook iemand zijn hand terug laten zakken.
Het Collaborate-venster bevat 4 tabbladen:
Wanneer je klikt op het tekstballonnetje klikt opent het tabblad ‘Chatfunctie’ zich.
Meestal wordt direct de chat met iedereen in de sessie geopend en krijg je dit te zien:
Soms krijg je eerst de lijst te zien met wie je kan chatten. Dit ziet er dan als volgt uit:
De werking van de chatfunctie voor deelnemers is afhankelijk van de sessie-instellingen:
Wanneer je op klikt opent het tabblad ‘Aanwezigen’ zich.
Je krijgt als deelnemer dit tabblad te zien:
Let op: Wat je kan doen in dit tabblad is afhankelijk van de sessie-instellingen en de toegewezen rol.
Het tabblad aanwezigen geeft je niet enkel een overzicht van wie aanwezig is in je sessie. Hierin kan je ook:
Wat je te zien krijgt als opties is afhankelijk van je rol in de sessie. Als deelnemer kan je 2 dingen doen:
Achter de naam van een persoon zijn 2 icoontjes zichtbaar:
Wanneer je klikt op opent het tabblad ‘Content delen’ zich.
Je krijgt als deelnemer dit tabblad te zien:
De docent kan 5 dingen met je delen:
Instellingen voor documentweergave:
Let op: de docent kan instellen of je de tekenbalk kan zien (en gebruiken) of niet.
Wanneer je kan noteren op het whiteboard zal je volgende tekenbalk te zien krijgen:
Selecteer je een gemaakte figuur of tekening (niet bij tekst) door deze aan te klikken, dan krijg je rechtsboven nog 2 opties:
Wanneer je docent een bestand deelt, bijvoorbeeld een Powerpoint, dan kan deze ervoor kiezen om de tekenbalk zichtbaar (en bruikbaar) te maken voor deelnemers of niet. Gezien nota’s op een gedeeld bestand via de tekenbalk voor iedereen zichtbaar zijn, zal dit voornamelijk gebruikt worden bij activerende opdrachten.
Van zodra je docent een bestand deelt, zal je tabblad content delen mee veranderen:
Van zodra je docent een poll lanceert, zal je tabblad content delen mee veranderen:
In Blackboard Collaborate zitten twee soorten polls vervat die je docent kan gebruiken:
Reacties weergeven
Een docent kan altijd de reacties van deelnemers zien, maar als deelnemer zie je normaal enkel je eigen antwoord. Je docent kan kiezen om de reacties van alle deelnemers te laten zien. Je krijgt dan de verdeling van de antwoorden, maar niet de antwoorden per medestudent. Het eigen antwoord wordt weergegeven met een zwarte bol.
Let op: je docent kan naast de antwoordverdeling ook zien wie nog moet antwoorden.
Van zodra je docent een poll lanceert, zal je tabblad content delen mee veranderen:
Tijdens een sessie kan je docent parallelgroepen gebruiken om jullie in groep, gescheiden van de hoofdsessie, te laten samenwerken. Parallelgroepen hebben hun eigen audio, video, whiteboard, functie voor het delen van toepassingen en chat. De samenwerking die in een groep plaatsvindt, is onafhankelijk van de hoofdsessie (en andere groepen).
Van zodra je docent de parallelgroepen start, zal je tabblad content delen, maar ook je tabblad deelnemers en chat mee veranderen:
Het zou ook kunnen dat je docent je toestaat om te verplaatsen tussen een groep en de hoofdruimte. Je tabblad deelnemers zal dan niet enkel de deelnemers in jouw groep tonen, maar het volledige overzicht van de groepen en je de mogelijkheid bieden om je te verplaatsen.
Tijdens de parallelgroepen kan je als deelnemer meer doen in het tabblad content delen. Zo zal je nu zelf een leeg whiteboard kunnen delen (a), bestanden delen (b) en een poll lanceren (c).
Wil je weten hoe je hiermee aan de slag kan, klik dan op het element waarover je meer wil weten:
Wanneer je klikt op het tandwieltje opent het tabblad ‘Mijn instellingen’ zich.
Je krijgt als deelnemer dit tabblad te zien:
Hierin kan je drie instellingen aanpassen:
Je docent kan aan de groepen in Toledo (meer informatie: klik hier ) een eigen ‘Collaborate live’ geven. Deze virtuele ruimte staat volledig los van de algemene Collaborate-ruimte in een cursus/community en kan enkel gebruikt worden door de leden van een groep.
Let op: deze ruimte is een tool voor groepen en kan dan ook enkel geraadpleegd worden vanuit de groepspagina in Toledo (zie hieronder).
Afhankelijke van de optie waarvoor je docent koos zal je in staat zijn om jullie sessies in de ruimte op te nemen of niet.
Je docent kan ervoor kiezen om een sessie op te nemen en de opname beschikbaar te stellen.
Opnamen bevatten bepaalde elementen uit de live-sessie, namelijk:
Let op bij groepen: parallelsessies binnen de groepen, worden niet opgenomen.
Alle opnames worden in Collaborate verzameld op de pagina ‘opnamen’.
Heb je de opnamen geopend en zie je je les niet staan, kijk dan na welke filter ingesteld staat. Je krijgt standaard enkel de opnames in de afgelopen 30 dagen te zien (Recente opnamen).
Om een les die meer dan 30 dagen geleden plaats vond te bekijken volg je volgende stappen: