Leermodules ontwikkelen

Andere onderwerpen van het zelfstudiepakket 'Leermodule':
 
Zoeken in het zelfstudiepakket 'Leermodule':
 

1. Inleiding

1. Omschrijving

Een leermodule is een verzamelplaats van bij elkaar horende leermaterialen (leerobjecten) aangaande een welbepaald onderwerp:

Al deze materialen worden op een meer gestructureerde wijze aangeboden in een leermodule dan in een inhoudsgebied. De student kan namelijk het door de docent uitgetekende traject van de elkaar opvolgende leermaterialen:

Het traject van leermaterialen wordt weergegeven in een inhoudsopgave van waaruit de leermaterialen kunnen worden geopend. Maar je kan er als docent ook voor kiezen om geen inhoudsopgave van de leermodule aan te bieden, waardoor de student verplicht wordt van het eerste naar elk volgend leermateriaal te navigeren. Op deze wijze kan een student het uitgezette traject op een al dan niet vastgelegde wijze doormaken.

Daarenboven kan je aan een leermodule elektronische opdrachten en toetsen toevoegen, die je kan quoteren in het Grade Center. Het is daardoor mogelijk om, afhankelijk van het eindcijfer dat een student voor een opdracht of toets behaalde, de voortgang van een student doorheen de leermodule aan te sturen met behulp van de Toledo-functie 'Adaptieve inhoud'. Bijvoorbeeld: studenten die niet slagen voor een herhalingstoets bij 'Hoofdstuk 1' kunnen de studie van 'Hoofdstuk 2' niet aanvatten, totdat ze voor de herhalingstoets geslaagd zijn.

Leermodules hebben ten opzichte van inhoudsgebieden als voordeel dat leermaterialen op een meer gestructureerde wijze worden aangeboden en dat meer sturing aan het leerproces van een student kan worden gegeven.

2. Voorbeeld

In onderstaand voorbeeld wordt de beginpagina van een leermodule getoond, zoals die door een student kan worden bekeken. De 'Bewerkingsmodus' werd bijgevolg 'UIT' gezet.

  1. Links wordt de inhoudsopgave getoond, die automatisch wordt opgebouwd naar mate er meer leermaterialen, mappen en submappen aan de leermodule worden toegevoegd
  2. Door in de inhoudsopgave op een koppeling te klikken wordt rechts de inhoud van dit leermateriaal getoond
  3. In de inhoudsopgave zijn alle mappen initieel uitgevouwen, waardoor de leermaterialen in de mappen zichtbaar zijn. Door op een knop te klikken, die achter een mapnaam verschijnt, wordt de map 'samengevouwen' waardoor de inhoud van de map niet langer wordt getoond

  1. Een student kan zijn/haar vooruitgang in een leermodule opvolgen:

    4.1 Leermaterialen die reeds eerder bezocht werden worden lichtblauwkleurig weergegeven in de inhoudsopgave

    4.2 Bij het opnieuw openen van een leermodule wordt gevraagd of de student naar de 'laatst geziene pagina' wil terugkeren ; door op deze koppeling te klikken wordt deze pagina geopend

  2. De inhoudsopgave kan door een student worden getoond of verborgen door op de knop te klikken
  3. De student kan niet enkel via de inhoudsopgave van leermateriaal naar leermateriaal navigeren (door deze aan te klikken), maar ook met behulp van de navigatieknoppen rechts- en linksboven het leermateriaal

 

  1. De inhoud van een leermateriaal kan bestaan uit een toegevoegd 'Item' met toelichtende tekst en een koppeling naar één of meerdere bijgevoegde bestanden. Je volgt daartoe dezelfde procedure als voor het toevoegen van een 'Item' aan een inhoudsgebied.

  1. Je kan ook multimediale leermaterialen toevoegen, wat eveneens op zeer vergelijkbare wijze verloopt als bij het toevoegen van multimedia aan inhoudsgebieden.

  1. Het is tevens mogelijk om een leermateriaal aan te maken dat een mix is van teksten, afbeeldingen, video's, bijgevoegde bestanden, externe koppelingen, tabellen, toetsen, elektronische opdrachten, enzovoort, waardoor je een overzichtelijke webpagina kan bouwen. De visuele teksteditor van Toledo reikt je daartoe tal van (multimediale) functies aan: het loont de moeite om deze mogelijkheden te verkennen.

 


Andere onderwerpen van het zelfstudiepakket 'Leermodule':
 
Zoeken in het zelfstudiepakket 'Leermodule':
               Laatst gewijzigd: 1/11/2019 - Erik Penen