- Wanneer je aan een Toledo-cursus of -community een item, map, opdracht, toets, leermodule,... aan een inhoudsgebied of leermodule toevoegt dan kan je via de 'Standaardopties' deze inhoud al dan niet voor alle studenten beschikbaar maken en eventueel deze beschikbaarheid afhankelijk stellen van een datum- en tijdbeperking.
- Het is echter ook mogelijk om items, mappen,... pas zichtbaar (en bijgevolg 'aanklikbaar') te maken voor één of meerdere studenten of groepen nadat bijvoorbeeld door de docent een welbepaalde (minimum-) score werd ingevoerd voor een elektronische opdracht of door de student een welbepaalde (minimum-) score werd behaald op een elektronische toets. Of nog: je kan een volgend item of volgende map pas zichtbaar maken, nadat de student een voorgaand item heeft geopend en te kennen heeft gegeven dat hij/zij de inhoud daarvan heeft doorgenomen (gelezen), of een bijdrage heeft geleverd aan een discussie, dagboek, blog, wiki, Turnitin-opdracht.
- Dergelijk voorwaardelijk vrijgeven van leerinhouden wordt in Toledo geregeld door de functie 'Adaptieve inhoud' ('Adaptive release'). Deze functie maakt adaptief leren mogelijk omdat je een adaptief leerpad kan opzetten waarbij een student de leermaterialen van een leerpad (of leermodule) op eigen tempo en volgens de eigen leerstijl doorloopt.
- Op deze wijze kan je rekening houden met de verschillende niveaus van voorkennis van studenten, kan je desgevallend remediëren en differentiëren op basis van het kennisniveau dat een student bereikt heeft, en kan je studenten efficiënter opvolgen en begeleiden.
- Voor het opvolgen van de studievoortgang van studenten beschik je over verschillende mogelijkheden:
- de functie 'Gebruikersvoortgang' toont onder meer welke items voor een student toegankelijk zijn en welke niet
- het 'Prestatieoverzicht' dat voor elke student onder meer weergeeft de datum waarop een Toledo-cursus of -community voor het laatst geopend werd, het aantal items dat door de student gemarkeerd werd als 'doorgenomen', welke adaptieve regels gelden om items te verbergen of te tonen, het aantal bijdragen aan discussies, de scores in het Grade Center voor elektronische opdrachten en toetsen,...
- het 'Retentie Center' waarmee studenten, waarvoor studieachterstand dreigt, vroegtijdig worden opgespoord, waarna hen een e-mail (met waarschuwingsboodschap) kan worden toegestuurd.
Je kan het vrijgeven van leerinhouden via de functie Adaptieve inhoud regelen via een viertal opties:
- Datum: een leermateriaal wordt pas beschikbaar vanaf een begindatum en/of tot een einddatum
- Lidmaatschap: een leermateriaal is slechts beschikbaar voor bepaalde studenten op basis van hun gebruikersnaam of lidmaatschap van een groep
- Cijfer: de beschikbaarheid van een leermateriaal wordt afhankelijk gesteld van het cijfer in het Grade Center voor een elektronische opdracht, toets, bijdrage aan een discussie, dagboek, blog, wiki of Turnitin-opdracht
- Doorneemstatus: een leermateriaal wordt pas beschikbaar nadat een student heeft aangegeven dat een ander leermateriaal werd doorgenomen
Deze vier adaptieve opties kan je tevens combineren: aan meerdere van de bovenstaande voorwaarden moet dan gelijktijdig voldaan zijn, alvorens een leermateriaal kan worden ingekeken. Het opstellen van meerdere gelijktijdige voorwaarden wordt door de Toledo-functie 'Adaptieve inhoud: geavanceerd' geregeld.
Naast de functies 'Adaptieve inhoud' en 'Adaptieve inhoud: geavanceerd' biedt Toledo nog een derde functie aan: 'Doorneemstatus instellen'. Met deze functie kan je nagaan in welke mate studenten leermaterialen hebben doorgenomen, waarna ze toegang tot een nieuw leermateriaal (item, map, toets, opdracht, discussieforum, wiki,...) kunnen verkrijgen.
Het spreekt voor zich dat, bij het opzetten van een adaptief leerpad, studenten duidelijk moeten geïnstrueerd worden over de gehanteerde voorwaarden, omdat het anders voor studenten niet duidelijk is waarom bepaalde leermaterialen wél of niet beschikbaar zijn.
Enkele gebruiksvoorbeelden van adaptief leren op een rijtje:
- Laat studenten enkel toe om een volgende hoofdstuk van een leermodule in te kijken nadat ze een minimumscore hebben behaald op een toets
- Deel verschillende bijkomende leermaterialen met studentgroepen die aan verschillende projecten werken
- Sluit de toegang tot een discussieforum af totdat je studenten relevante leermaterialen hebben doorgenomen
- Maak het inkijken van een volgende elektronische opdracht slechts mogelijk voor studenten die aangeven een specifiek leermateriaal te hebben gelezen.