Interactie met studenten

Andere onderwerpen van het zelfstudiepakket 'Werken met Toledo':
   
Zoeken in het zelfstudiepakket 'Werken met Toledo':
 

4. Discussieforum gebruiken (als student)

Een Discussieforum kan door je docent binnen een bepaalde Toledo-cursus of -community (ook wel Toledo-organisatie genoemd) worden opgezet, maar dat is niet steeds het geval.  

Een discussieforum laat je onder meer toe om, op een elektronisch prikbord, berichten of vragen te plaatsen die alle gebruikers van een cursus of groep aangaan.  Andere studenten of je docent kunnen deze berichten of vragen lezen en er op antwoorden. Zoals elders toegelicht bestaat er echter ook zoiets als een 'groepsdiscussieforum', waartoe enkel de leden van een groep toegang hebben.

Het is niet enkel mogelijk een bericht of een vraag op het discussieforum te plaatsen, maar je kan aan een bericht ook bestanden koppelen, zoals je ook bestanden kan bijsluiten bij een e-mailbericht als bijlage.

Je docent kan meerdere discussiefora voorzien aangaande verschillende onderwerpen.  Elk discussieforum binnen een Toledo-leeromgeving is enkel toegankelijk voor de studenten die in de betreffende cursus of community zijn ingeschreven.

4.1. Forum, bijdragen en discussielijn

Op een Discussieforum kan een "onbeperkt" aantal thema's worden geplaatst waarover gediscussieerd kan worden. 

Binnen het forum kunnen verschillende onderwerpen, waarrond discussie gevoerd wordt, aan bod komen.  Elk nieuw onderwerp wordt een discussielijn genoemd.  De start van een discussielijn is dus een beginvraag waarin een deelnemer een nieuw onderwerp aansnijdt.  Doordat andere deelnemers op de beginvraag reageren door middel van berichten (antwoorden), breidt de discussielijn zich verder uit.

Binnen een Forum worden zoals gezegd door de deelnemers bijdragen geplaatst: berichten (Messages). 

In de figuur hieronder wordt een discussieruimte weergeven waarin door een cursusleider drie Fora werden geplaatst. Forum A heeft twee discussielijnen, Forum B één en Forum C nog geen enkele.

De eerste discussielijn van Forum A wordt gestart in 'Bijdrage 1' met een 'beginvraag' of '-stelling'. Op deze beginvraag werd in totaal door drie deelnemers gereageerd.

4.2. Een discussieforum openen

Je kan een discussieforum openen door:

  1. in het cursusmenu op de knop 'Tools' te klikken en in het daaropvolgende beeldscherm op 'Discussieruimte'
  2. of: in het cursusmenu meteen op de knop 'Discussies' of 'Discussieruimte' te klikken indien deze knop door je docent werd voorzien

Je komt in beide gevallen op de pagina 'Discussieruimte' terecht.

  1. Door op de knop te klikken kan je een helptekst openen aangaande het gebruik van deze pagina

In bovenstaande figuur werden door een docent vier verschillende fora voorzien. Achter elk forum wordt aangegeven:

  1. hoeveel berichten op het forum werden geplaatst ('Totaalaantal berichten')
  2. hoeveel berichten je nog niet hebt gelezen ('Ongelezen berichten')
  3. evenals het aantal deelnemers aan de discussie wordt getoond in de kolom 'Totaalaantal deelnemers'

Door op de naam van een forum te klikken, wordt het betreffende forum geopend.

  1. Je kan de knop 'Zoeken' gebruiken om naar een door jou in te voeren zoekterm in de fora te zoeken

4.3. Een discussielijn openen

Een geopend forum oogt ongeveer zoals weergegeven in onderstaande figuur.  De naam van het geopende forum verschijnt achter de titel 'Forum'.

In het middengedeelte verschijnen de eerder ingevoerde discussielijnen : de verschillende 'beginvragen' die door de deelnemers aan het forum werden gepost.  Voor elke discussielijn wordt weergegeven: 

  1. het onderwerp van de discussielijn
  2. de naam van de gebruiker die de discussielijn heeft aangemaakt ('Auteur'),
  3. de startdatum van de discussielijn

 

  1. De discussielijnen worden aanvankelijk geordend volgens datum. Je kan de volgorde wijzigen door op een kolomkop te klikken.
  2. Om een bericht te lezen, klik je op de naam van de discussielijn waartoe het bericht behoort, waardoor de discussielijn wordt geopend in het venster 'Discussielijn', zoals in onderstaande afbeelding wordt getoond.

4.4. Berichten lezen

Het beeldscherm 'Discussielijn' bestaat uit twee grote delen:

  1. Het bovenste schermgedeelte bevat onder meer de zoekfunctie, die je bij het aanklikken toelaat om:

    1. je zoekterm(en) in te tikken
    2. te bepalen in welke discussielijn je de zoekactie wil uitvoeren
    3. eventueel de zoekactie te beperken tot een bepaalde periode
    4. de zoekactie uit te voeren door op de knop 'Start' te klikken

  1. Het middengedeelte bevat een overzicht van de bijdragen in de aangeklikte discussielijn
  2. Gebruik de knoppen 'Alles uitvouwen' en 'Alles samenvouwen' om alle berichten:

    1. hetzij uit te vouwen, zodat je ze kan lezen,
    1. hetzij samen te vouwen, waardoor enkel de auteursnaam en het onderwerp zichtbaar zijn

  3. Niet gelezen berichten worden gemarkeerd met een blauwkleurig icoon en gelezen berichten met een witkleurig icoon

De status 'Ongelezen' wordt niet gewijzigd wanneer je snel doorheen de discussielijn scrolt. Enkel wanneer je het bericht uitvouwt, door het open te klikken, wordt de status van 'Ongelezen' automatisch in 'Gelezen' gewijzigd. Door het icoon aan te klikken, kan je de status evenwel manueel wijzigen van 'Gelezen' in 'Ongelezen' en omgekeerd.

Door het icoon 'Vlag instellen' aan te klikken, kan je het bericht markeren , zodat je weet dat je het later opnieuw wil bekijken

  1. Klik in de kop van de pagina op de knop die het aantal ongelezen berichten weergeeft om enkel de ongelezen berichten uit te lijsten
  2. Achter de naam van een forumbeheerder of moderator verschijnt een geelkleurig stericoon. Door de muiswijzer op dit icoon te plaatsen verschijnt de rol van deze gebruiker in het discussieforum
  1. Je kan de datum van toevoeging van het bericht aflezen rechts van de auteursnaam, evenals het aantal keer dat het bericht werd getoond aan een forumgebruiker én aan jezelf.

  1. Wanneer het bericht aanvankelijk was uitgevouwen, dan kan je op de knop 'SAMENVOUWEN' klikken om het opnieuw samen te vouwen.
  2. Door een bericht uit te vouwen, verschijnen een aantal knoppen waarmee je de bijdrage kan:

    1. 'Beantwoorden'
    2. de 'Letterlijke tekst' weergeven
    3. aan de 'Auteur' een e-mail versturen, indien je 'Moderator bent'
    4. 'Bewerken' indien je docent dit toestaat
    5. en 'Verwijderen' indien je docent dit toestaat
  1. Wanneer je docent je de mogelijkheid biedt om bijdragen van andere student te quoteren, dan verschijnt rechts een reeks sterretjes, waarmee je je waardering kan aangeven. Het spreekt voor zich dat je met je docent moet afspreken, welke betekenis of waardering aan elke ster moet worden gegeven.

4.5. Het discussieverloop volgen

De opeenvolging van de bijdragen in een discussie laat zich als volgt aflezen in onderstaande figuur:

  1. Het eerste bericht - met als onderwerp 'Permanente evaluatie bewaakt de studievoortgang' - is de beginvraag van een nieuwe discussielijn, wat ook wordt aangegeven met het icoon .
  2. Het tweede bericht is het antwoord dat een student op het eerste bericht heeft ingevoerd.  Dit bericht heeft een lichtere achtergrondkleurn én het onderwerp wordt voorafgegaan door de melding 'RE:', wat staat voor 'Reply' (Antwoord). 
  3. Het derde bericht is het antwoord van weer een andere student op het eerste bericht van de discussielijn.  Daarom heeft dit bericht net dezelfde achtergrondkleur als het tweede bericht en wordt het onderwerp eveneens voorafgegaan door 'RE' (een antwoord op de eerste bijdrage van de discussielijn).
  4. Het vierde bericht is een antwoord van een student op het derde bericht, waardoor het ten opzichte van het derde bericht iets verder inspringt naar rechts, een andere achtergrondkleur heeft en het bericht, waarop werd geantwoord, gedeeltelijk overlapt
  5. En het vijfde bericht springt weer iets verder in, omdat het een antwoord is op het vierde bericht

Door op de uitlijning van de berichten in een forum te letten kan je aldus uitmaken welk bericht het antwoord is op een vorig bericht of op een eerder gepost bericht.

 

4.6. Bericht beantwoorden

In een bericht (wanneer het is uitgevouwen) verschijnt - zoals eerder gezegd - onder meer de knop 'Beantwoorden' .

Klik op deze knop om een antwoord op het getoonde bericht in te voeren. 

Wanneer in je antwoord echter de tekst van het bericht, waarop je wil antwoorden, opnieuw moet verschijnen, kies dan voor de knop 'Letterlijke tekst'. In het schrijfveld wordt in dat geval de tekst van het bericht, waarop je reageert, opgenomen. De overgenomen tekst wordt voorafgegaan door een verticale blauwe lijn.

  1. Bovenaan wordt de oorspronkelijke tekst van het bericht weergegeven (althans, wanneer je docent het weergeven van de oorspronkelijke tekst heeft toegestaan).
  2. In het veld 'Onderwerp' staat het onderwerp van je antwoord reeds vermeld, voorafgegaan door 'Re:'.  Je kan dit onderwerp wijzigen wanneer je dat nodig acht, maar dat is echter niet aangewezen omdat het dan moeilijker wordt om het verloop van de discussie te volgen.
  3. Tik de tekst van je antwoord in het veld 'Bericht', waarbij je gebruik kan maken van de visuele editor om de tekst op te maken (vet, gekleurd, lettertype wijzigen, markeren...) , hyperlinks toe te voegen, bestanden toe te voegen, afbeeldingen of multimediale bestanden in te sluiten, enzovoort

  4. Wanneer je daarmee klaar bent, klik je op de knop 'Verzenden' om je nieuwe bijdrage aan de discussielijn toe te voegen.

4.7. Een bestand in bijlage toevoegen

Net zoals bij een e-mailbericht kan je indien je dat wenst een bestand in bijlage toevoegen (enkel wanneer je docent het toevoegen van bijlagen heeft toegestaan).  

  1. Een bijlage is een bestand dat 'ergens op je PC staat' en dat je aan je antwoord toevoegt zodat alle discussiedeelnemers het kunnen lezen: een Word-document, PowerPoint-presentaties, figuur, animatie,...

    Let op: andere lezers kunnen je bijlage enkel openen wanneer ze op hun computer eveneens over het programma beschikken, waarmee jij het bestand hebt aangemaakt.

Noot: je kan tevens een bestand dat je eerder in de Content Collection hebt opgeladen als bijlage toevoegen

  1. Klik op de koppeling 'Bladeren in mijn computer' waardoor het dialoogvenster 'Openen' verschijnt.

  1. Navigeer op de gebruikelijke 'Windowswijze' naar de plaats waar het betreffende bestand is opgeslagen.

  2. Klik op de naam van het bestand waardoor deze wordt ingevuld in het invoerveld 'Bestandsnaam' (zie onderstaande figuur nummer 4)

  1. Klik ten slotte op de knop 'Openen' om het bestand aan je antwoord te hechten.
  2. Daardoor verschijnt de naam van het opgeladen bestand onder de melding 'Bestand bijvoegen'
  3. In het invoerveld 'Naam van koppeling naar bestand' kan je eventueel de oorspronkelijke bestandsnaam vervangen door een meer gepaste naam waarop andere discussiedeelnemers moeten klikken om de bijlage te openen
  4. Wanneer je je hebt vergist, dan kan je de bijlage opnieuw verwijderen door op de knop 'Niet bijvoegen' te klikken

 

4.8. Het bericht verzenden

Wanneer je bericht geheel werd ingetikt, een gepast onderwerp werd ingevoerd en eventueel een bestand in bijlage werd aangehecht, kan je het in het discussieforum opladen door op de knop 'Verzenden' te klikken.

Je bericht wordt daardoor ingevoegd in de discussielijn van waaruit je bent vertrokken.

Noot: het is evenwel mogelijk dat je docent je nieuwe bijdrage pas in de discussielijn opneemt na controle. Je zal dan moeten wachten totdat je docent het verschijnen van je bericht heeft toegestaan ('gemodereerd' heeft, zoals verder wordt uitgelegd).

4.9. Een bijdrage bewaren als kladversie

Wanneer je een nieuwe bijdrage in het veld 'Bericht' hebt ingevoerd, maar het bericht nog niet geheel klaar is voor verzending, dan kan je het als een 'kladversie' opslaan.

Klik daartoe niet op de knop 'Verzenden' maar wel op de knop 'Concept opslaan' onderaan in de pagina (zie bovenstaande figuur):

4.10. Een nieuwe discussielijn beginnen

Een nieuwe discussielijn beginnen betekent dat je een andere, geheel nieuwe vraag aan het forum wil voorleggen.  Het gaat hierbij dus niet om een antwoord op een vorig bericht, maar om de start van een nieuw discussieonderwerp.

Om een nieuwe discussie aan te vatten, ga je op gelijkaardige wijze tewerk als bij het opstellen van een antwoord op een vorig bericht.

  1. Open het betreffende discussieforum

  1. Klik op de knop 'Discussielijn maken', bovenaan op de pagina 'Forum'.  Deze knop verschijnt evenwel niet wanneer de docent niet toestaat dat studenten een nieuwe discussielijn kunnen beginnen!

  1. Tik het onderwerp en de tekst van de nieuwe discussievraag in het beeldscherm 'Discussielijn maken'.  Maak de tekst eventueel op met behulp van de visuele teksteditor, sluit eventueel de nodige multimedia in en voeg desgewenst een bijlage toe.

  1. Door op de knop 'Verzenden' te klikken wordt het bericht in het forum geplaatst als een nieuwe discussielijn.

4.11. Berichten opzoeken

Toledo biedt tal van zoekmogelijkheden om bepaalde berichten in discussiefora op te zoeken.

8. Je kan de knoppen 'Alle' of 'Geen' gebruiken om de selectievakjes van alle bijdragen aan te vinken of uit te vinken

9. Klikken op de knop 'OK' brengt je terug bij de discussieruimte

4.12. Discussie modereren

Je docent kan er voor kiezen om, alvorens een bericht 'gepubliceerd' wordt (wat betekent dat het zichtbaar is voor andere forumgebruikers), deze bijdrage eerst te laten 'goedkeuren' door een zogenaamde 'moderator'. De rol van moderator kan door je docent zelf worden opgenomen. Maar je docent kan deze rol ook delegeren naar een student.

Moderators kunnen tevens bijdragen verwijderen (bijvoorbeeld omdat ze kwetsende of niet ter zake doende berichten bevatten) en ze kunnen bijdragen wijzigen.

Om dit mogelijk te maken worden ingezonden nieuwe berichten eerst in een 'Wachtrij voor controle' geplaatst, waardoor de moderator ze kan reviewen alvorens ze te publiceren in een discussielijn of te weigeren. Wanneer een bijdrage wordt geweigerd, dan kan de moderator de bijdrage terugsturen naar de verzender met of zonder toelichting.

Het modereren van een forum gaat als volgt.

  1. Wanneer je de rol van moderator krijgt toebedeelt, dan verschijnt bij het openen van een forum een knop 'Forum modereren'

Noot: deze knop is enkel zichtbaar voor studenten, aan wie de rol van moderator is toegewezen

Noot: docenten kunnen een gemodereerd forum opvolgen door eveneens op de knop 'Forum modereren' te klikken

  1. Klikken op deze knop opent de 'Wachtrij voor controle'
  2. Daarin worden alle ingezonden bijdragen, die op een beslissing tot publicatie vanwege de moderator wachten, alfabetisch opgelijst

Noot: Een student, die als auteur een bijdrage in een gemodereerd forum post, ziet achter dit bericht de melding 'Wachtrij voor controle' verschijnen'

  1. Door op de kolomtitel te klikken kan je als moderator de berichten evenwel sorteren op titel, auteur of datum
  1. Om een bijdrage te reviewen, klik je op de knop 'Modereren' rechts van het bericht in de wachtrij
  2. In de pagina 'Bericht wijzigen', kan je het bericht lezen en op het keuzerondje 'Publiceren' of 'Terug' klikken.
  3. Gepubliceerde berichten worden met een klik op het keuzerondje 'Publiceren' en vervolgens op de knop 'Verzenden', meteen 'goedgekeurd' en in de discussielijn zichtbaar voor alle deelnemers geplaatst
  4. Als je een bericht weigert, klik dan op het keuzerondje 'Terug' en dan kan je eventueel een feedback intikken in het invoerveld, die uitlegt waarom de bijdrage wordt geweigerd

  1. Klik vervolgens op de knop 'Verzenden'
  2. Geweigerde berichten verschijnen niet langer in de 'Wachtrij voor controle', maar in de discussielijn kan de auteur van het bericht de geweigerde berichten wél terugvinden, omdat ze worden gevolgd door de melding 'Geretourneerd'

  1. Door in het bericht op de titel of de knop 'Geretourneerd' te klikken, kan de auteur het bericht openen
  2. De feedback van de moderator aangaande de reden van de weigering wordt onder het bericht weergegeven

  1. Vervolgens kan de auteur het bericht aanpassen, overeenkomstig de feedback van de moderator, door op de knop 'Bewerken' te klikken

  1. En het daarna opnieuw indienen door op de knop 'Verzenden' te klikken, waardoor het opnieuw in de wachtrij terechtkomt
  2. In de discussielijn worden deze berichten gemarkeerd als 'WACHTRIJ VOOR CONTROLE' totdat de moderator het gewijzigde bericht publiceert.

4.13. Discussieforum verlaten

4.14. Bijdragen beheren

Bemerk dat bovenstaand beeldscherm van een discussielijn nog een heel aantal knoppen, koppelingen bevat, die bepalen hoe de bijdragen van het forum worden getoond:

1. Wanneer je in bovenstaand beeldscherm één of meerdere selectievakjes aanvinkt, die een bijdrage voorafgaan, dan zorgt een klik op de optie 'Verzamelen' in het contextmenu van de knop 'Berichtacties' ervoor dat deze bijdragen op één beeldscherm worden samengebracht (zoals de uitkomsten van een zoekopdracht in het eerder besproken 'Afdrukvoorbeeld').

Bedoeling is om deze 'verzamelde' bijdragen nadien af te drukken, onderling te vergelijken, samen te lezen,...


2.

Wanneer je belangrijke bijdragen visueel wil laten opvallen in het overzicht, dan kan je deze markeren: klik eerst in het selectievakje van de te markeren bijdragen en klik vervolgens in het contextmenu van de knop 'Berichtacties' op de optie 'Vlag instellen'.  Onder het selectievakje van deze bijdragen verschijnt nu een groenkleurig vlagje .

 

3.

Om de vlag van de aangevlagde bijdragen te verwijderen: vink de selectievakjes van de betreffende bijdrage aan (of gebruik de knop 'Alle' of 'Geen' selecteren) en kies je in het contextmenu van de knop 'Berichtacties' op de optie 'Vlag wissen'.

 

4.

Het icoon geeft aan dat aan een bericht een document werd bijgevoegd. 

 

5.

Voor elk bericht wordt aangegeven hoe vaak het door jezelf en andere forumgebuikers werd geopend

 

6. Wanneer de docent dit voorzien heeft, kan je de bijdrage van een andere deelnemer aan een discussie quoteren op een schaal van één tot vijf. De docent zou daartoe vooraf moeten afspreken wat de waarde (betekenis) van de verschillende scores precies is: wat bedoel je bij het toekennen van één ster en wat bedoel je bij het toekennen van twee, drie, vier of vijf sterren.

Om je quotering van het getoonde bericht in te voeren:

  • wijs je met muiswijzer naar de sterrenreeks
  • klik je op de ster die je waardering aangeeft

 

7.

Nadat je een waardering hebt ingevoerd, toont Toledo de gemiddelde score, gebaseerd op de score van alle studenten die tot dan toe een quotering hebben ingevoerd ('Algemene waardering') aan de hand van een aantal groenkleurige sterren, wanneer je één of meerdere berichten hebt 'Verzameld'

 

8.

Bij het openen van een bericht van een andere deelnemer, beschik je over een knop 'Auteur e-mail'

Klikken op deze knop opent het beeldscherm 'E-mail verzenden naar forumgebruiker'.

Het laat je toe om deze deelnemer meteen een bericht te sturen: de bestemmeling, afzender en het onderwerp van de e-mail (de naam van de discussielijn) worden automatisch ingevuld.

Je ontvangt als afzender een kopie van de e-mail in je UCLL-mailbox.

 

4.15. Discussielijnen beheren

Ook het beeldscherm van een geopend forum, waarin de verschillende discussielijnen worden opgelijst, bevat nog een heel aantal knoppen, die nuttige functies activeren:

1.

De knop 'Lijstweergave' toont van een forum de lijst met discussielijnen in tabelvorm.

 

2.

Klikken op de knop 'Structuurweergave' toont de beginberichten en de onderliggende berichten van een discussielijn. De onderliggende berichten kunnen worden uitgevouwen en samengevouwen met het plus/min-pictogram naast een bericht.

In deze weergave verschijnen tevens twee knoppen 'Alles uitvouwen' en 'Alles samenvouwen', waarmee in één beweging alle onderliggende berichten worden getoond in een boomstructuur of weer worden verborgen.

 

3.

De keuzelijst 'Weergeven' verschijnt enkel wanneer een Forum wordt bekeken in 'Lijstweergave' (zie hoger) in de pagina 'Forum'.

Deze keuzelijst bepaalt welke discussielijnen van het forum worden weergegeven. Wanneer je deze getoonde discussielijnen aanvinkt, kan je er vervolgens een 'Actie' op uitvoeren: Markeren als gelezen, Markeren als ongelezen, Vlag instellen of Vlag wissen

  1. Klik daartoe op de knop 'Lijstweergave' indien deze weergave niet geselecteerd is
  2. Klik de 'Weergeven'-keuzelijst open
  3. En kies één van de keuzemogelijkheden om het aantal getoonde discussielijnen en bijdragen gepast te beperken
  4. Klik vervolgens op het selectievakje in de eerste kolomkop om alle weergegeven discussielijnen te selecteren
  5. Wijs de knop 'Acties voor discussielijn' aan om een contextmenu te openen
  6. Voer daarna op de geselecteerde berichten één van de voornoemde acties uit via de keuzelijst 'Acties voor discussielijn'

  1. Of klik op de knop 'Verzamelen' om de bijdragen in de geselecteerde discussielijnen op één blad weer te geven, waarna je ze weer verder kan 'bewerken' zoals hoger uitgelegd.

 

4. Wanneer je docent dit toestaat kan je je 'inschrijven' of 'abonneren' op een discussieforum of een discussielijn.  Je klikt daartoe op de knop 'Abonneren'.

Daardoor ontvang je automatisch een e-mailbericht, telkens één van de deelnemers aan de discussie een nieuwe bijdrage aan een forum of discussielijn toevoegt of een bestaande bijdrage wordt gewijzigd.  Dit bericht ontvang je enkel in de mailbox van de UCLL.

In de toegezonden e-mail zit - wanneer je docent dit zo heeft ingesteld - een koppeling vervat, die bij het aanklikken meteen de betreffende discussielijn opent, wanneer je op dat moment bent ingelogd in Toledo.  Je docent kan er daarenboven voor kiezen dat ook de inhoud van de nieuwe bijdrage meteen in de e-mail wordt weergegeven (waardoor je Toledo niet hoeft te openen om de bijdrage te lezen).

Om jezelf weer uit te schrijven als geabonneerde van een discussie, klik je op de knop 'Opzeggen'.


Andere onderwerpen van het zelfstudiepakket 'Werken met Toledo':
   
Zoeken in het zelfstudiepakket 'Werken met Toledo':
               Laatst gewijzigd: 1/11/2019 - Erik Penen/Yasmine Coninckx