Elk Office-programma laat je toe om een 'document' te creëren: een
PowerPoint-presentatie, een Word-document, een Excel-werkblad of een
Access-database.
In elk van deze programma's zijn er (afhankelijk van de Windows-versie) één of twee belangrijke manieren om een nieuw
document aan te maken:
- ofwel vanuit het programma zelf (alle Windowsversie)
- ofwel vanuit het Startmenu (niet in Windows 7)
Wanneer je reeds één van de vier Office-programma's geopend hebt, dan
bestaat de eenvoudigste werkwijze om een nieuw document aan te maken er in om:
- op het tabblad 'Bestand' te
klikken, waardoor een rolmenu wordt geopend
- en daarna op de optie 'Nieuw' te klikken.
- Rechts in de zogenaamde 'Backstage' verschijnen de beschikbare documentsjablonen.
- Je kan ervoor kiezen om een:
- nieuw leeg document te openen
- nieuwe webblogbericht te beginnen
- een document te beginnen op basis van een 'recent' sjabloon
- nieuw document te maken op basis van een bestaand document ('Nieuw van bestaande')
- nieuw document te maken op basis van een online of offline documentsjabloon
- Zodra je de gepaste keuze hebt gemaakt, kan je met het
opstellen van het document beginnen. Doorgaans zal je ervoor kiezen de
optie 'Leeg document' aan te klikken of, wat de voorkeur verdient zoals
verder zal worden uitgelegd, de optie 'Mijn sjablonen' aan te klikken.
Indien je vooraf weet welk type document je wil creëren, kan je bovenstaande
procedure wat inkorten door de creatie van het nieuwe document en het openen van
het betreffende Office-programma te laten samenvallen.
- Klik op de Startknop links in de Startbalk
- Klik in het Startmenu op de optie 'Nieuw Office-document openen'
- Daardoor wordt het dialoogvenster 'Nieuw Office-Document' geopend. Het toont de
verzameling van alle mogelijke nieuwe Office-documenten die automatisch
kunnen aangemaakt worden: allerhande Word-documenten, presentaties, e-mails,
tot en met Access-databases, al dan niet op basis van een documentsjabloon
of aan de hand van een Wizard.
- Door op de verschillende tabbladen te klikken, boven in het
dialoogvenster, kan je de verschillende mogelijkheden verkennen.
- Klik uiteindelijk op één van de voorgestelde documenttypes om het te
creëren in de bijbehorende MS Office-applicatie.