Op 1 oktober 2022 verandert de werking van Turnitin. De basisfunctionaliteit van Turnitin verandert niet, wat verandert is de manier waarop Turnitin integreert met Blackboard (de software achter Toledo).
Omdat de integratie gebruik zal maken van een nieuwe en fundamenteel verschillende technologie, moeten bestaande Turnitin assignments opnieuw aangemaakt worden. Er is jammer genoeg geen mogelijkheid om assignments automatisch over te zetten. Oude assignments die niet meer actief gebruikt worden, moeten niet opnieuw aangemaakt worden. Assignments die nog actief gebruikt worden (ook assignments die pas in het tweede semester gebruikt worden), moeten voor 13 februari 2023 opnieuw aangemaakt en geconfigureerd worden.
Op de volgende pagina kan je de stappen vinden om een nieuwe opdracht aan te maken.
Documenten en werkstukken die werden opgeladen in oude assignments blijven toegankelijk via Turnitin.com.
In dit zelfstudiepakket bekijken we de gebruiksmogelijkheden van het softwarepakket Turnitin, dat vanuit Toledo wordt aangeboden.
Veelal wordt dit pakket een programma voor plagiaatdetectie genoemd, al is dat misschien niet de meest correcte term: ‘een programma voor het opzoeken van tekstovereenkomsten’ lijkt een juistere omschrijving.
In een notendop:
Noot: Wanneer je alle werkstukken van een (grote) lesgroep wil opladen in Turnitin, dan kan je de werkstukken van je studenten het makkelijkst opvragen via een elektronische opdracht (lees dan alleszins ook deze toelichting aangaande de zogenaamde 'Naamconversie').
In het Onderwijs—en Examenreglement van de UCLL, wordt plagiaat omschreven als:
“Plagiaat is een onregelmatigheid die bestaat uit elke overname (geheel of gedeeltelijk) zonder adequate bronvermelding van het werk (ideeën, teksten, structuren, beelden, plannen, ...) van anderen, op identieke wijze of onder licht gewijzigde vorm. Voor de toepassing van dit reglement wordt de overname van eigen werk zonder bronvermelding ook als onregelmatigheid beschouwd.”1
Belangrijk in deze definitie is de vermelding dat het niet enkel om de reproductie en overname van teksten gaat, maar ook van ideeën, structuren, beelden en plannen, enerzijds, en dat er enkel van plagiaat sprake is, wanneer de reproductie of overname gebeurd zonder adequate bronvermelding.
Een zeer gelijkaardige definitie wordt ook door de KULeuven gehanteerd:
“Plagiaat is elke overname van het werk (ideeën, teksten, structuren, beelden, plannen, …) van zichzelf of van anderen, op identieke wijze of onder licht gewijzigde vorm en zonder adequate bronvermelding.”2
1. Onderwijs- en Examenreglement 2015-2016, UCLL, https://www.ucll.be/sites/default/files/documents/admin/oer1516-tekstnl.pdf
2. Red je gezicht, plagieer niet, KULeuven, http://www.kuleuven.be/plagiaat/definitie.html
Het originaliteitsrapport is – zoals reeds gezegd – gebaseerd op een vergelijking van het opgeladen werkstuk en de vergelijkingsbronnen waarover Turnitin beschikt.
Deze bronnen kunnen als volgt worden omschreven:
Bron: http://turnitin.com/nl/
De tekstovereenkomsten in het rapport geven niet aan hoeveel een student geplagieerd heeft. Het rapport geeft je enkel aanduidingen van de mogelijke bronnen waaruit geplagieerd werd. De beslissing of er al dan niet sprake is van plagiaat, kan enkel genomen worden na zorgvuldig onderzoek van het opgeladen werkstuk en de als verdacht opgegeven vergelijkingsbronnen.
Turnitin geeft aan hoeveel procent van het opgeladen werkstuk overeenkomsten vertoont met webpagina’s, elektronische boekwerken, elektronische periodieken of dagbladen, en eerdere in Turnitin opgeladen werkstukken, waardoor je snel een zicht krijgt op de mate van originaliteit van het werkstuk. Het programma kan echter niet uitmaken of een student correct heeft geciteerd en gerefereerd naar overgenomen tekstmateriaal. Dit moet je als beoordelaar zelf doen door voor elke overeenkomst na te kijken of er gepast naar gerefereerd werd.
Daartoe zijn er geen duidelijke regels, omdat elk werkstuk wellicht een aantal woorden of woordreeksen bevat die ook in de vergelijkingsbronnen worden teruggevonden. Je zou bijvoorbeeld kunnen onderstellen dat een percentage van 15 procent of minder er op wijst dat geen plagiaat werd gepleegd.
Maar daarentegen, indien één enkel doorlopend tekstblok overeenkomst vertoont met één van de vergelijkingsbronnen, dan kan dit mogelijkerwijze op plagiaat wijzen, ook al geeft de Similariteitsindex slechts 5% aan.
De enige manier om plagiaat te achterhalen bestaat er in om voor elke gevonden overeenkomst in het rapport na te gaan of deze tussen aanhalingstekens werd geplaatst of geparafraseerd werd én correct voorzien werd van een bibliografische referentie.
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ook citaten, waarnaar correct wordt gerefereerd, toch door Turnitin als mogelijk plagiaat worden gemarkeerd in het originaliteitsrapport.
Anderzijds moet er rekening mee worden gehouden dat tekstdelen kunnen overgenomen worden uit publicaties die niet tot de vergelijkingsbronnen van Turnitin behoren (bijvoorbeeld recente publicaties, Nederlandstalige boekwerken,…).
Ook wanneer een student een originele tekst van een andere auteur vertaalt, zal deze niet door Turnitin gemarkeerd worden in het originaliteitsrapport. Figuren, afbeeldingen, foto’s en grafieken worden bij het opladen van een werkstuk door Turnitin verwijderd, waardoor ze niet op overeenkomsten met vergelijkingsbronnen worden gecontroleerd.
Meer informatie aangaande de preventie van plagiaat in tal van (universitaire) instellingen kan je vinden door in een zoekmachine op het internet de zoektermen 'plagiaatpreventie' in te voeren.