Samen naar de leeromgeving van morgen |
Op 13 oktober starten 41 piloten in onze Associatie aan de voorbereidingen in Ultra, de vernieuwde versie van de Toledo-leeromgeving. Tijdens de pilootfase maken ondersteuners en didactische teams zich vertrouwd met de nieuwe leeromgeving en evalueren ze het ondersteuningsmodel en -aanbod voor de verdere overstap.
Toledo is al ruim 20 jaar Toledo de digitale thuishaven voor docenten en studenten aan de Associatie KU Leuven. In die periode hebben we in min of meerdere mate gebruik gemaakt van het gevarieerde functionaliteitenpallet van onze Blackboard-leeromgeving. Aangedreven door de COVID-19-pandemie is het potentieel van de tool de jongste tijd echt uit de verf gekomen. Tegelijkertijd zijn we ook op enkele barrières gebotst. Het moment waarop we de switch richting kwaliteitsvol hybride onderwijs maken, is dus dé uitgelezen kans voor een upgrade naar een verbeterd systeem in Blackboard, de software-setting waarbinnen Toledo vandaag al op volle toeren draait. Dat platform is daarom volledig nieuw en voelt toch vertrouwd aan. Ook het Toledo-portaal blijft de beproefde toegangsplaats. Maak kennis met het leerplatform van morgen, een schakel op een duurzame toekomst voor ons hoger onderwijs.
De omschakeling naar het vernieuwde platform gebeurt geleidelijk aan, in een traject waar we allemaal vanuit onze eigen expertise een rol in zullen spelen. Docenten, studenten én ondersteuners kunnen hierbij rekenen op de begeleiding die nodig is om de switch binnen hun programma's en opleidingen in goede banen te leiden.
Afgezien van de extra functionaliteiten is er ook een belangrijk technisch voordeel. Met de overschakeling verhuist de leeromgeving naar de Cloud. Dat betekent dat elke aanpassing die door Blackboard wordt gemaakt, van kleine verbeteringen tot nieuwe functionaliteiten, meteen beschikbaar zal zijn in Toledo Ultra. Waar voordien Toledo om de zoveel tijd een grote update kreeg, zal de leeromgeving nu doorheen het jaar steeds een beetje verbeteren en uitbreiden.
Het vernieuwde onderwijsplatform draait binnen het radarwerk van Blackboard. De nieuwe versie ervan zit simpel in elkaar, is laagdrempelig om te gebruiken en speelt in op noden van zowel docent als student. Ofwel, de vernieuwde leeromgeving wordt eenvoudiger, toegankelijker en interactiever.
Vanaf academiejaar 2024-2025 zal elke cursus in de vernieuwde leeromgeving zitten. De weg daarnaartoe zal geleidelijk en in fases verlopen. Opleidingen en didactische teams zullen dus voldoende tijd hebben om de switch te maken.
Onderstaande tijdslijn schetst hoe de gefaseerde omschakeling zal gebeuren. Door op de interactieve elementen te klikken, verschijnen pop-upvensters met extra informatie.
Momenteel zijn 40 piloten in onze Associatie gestart in de vernieuwde leeromgeving Ultra. ICTO+ ondersteunt de piloten met de nodige informatie en tools die je kan terugvinden via onze pagina op Intranet en onze handleiding
Aan de start van academiejaar 2024-2025 zal iedereen met de vernieuwde leeromgeving werken. De inhoud uit Toledo/Blackboard Original blijft tot eind december 2024 toegankelijk voor docenten. Studenten hebben uiteraard geen toegang tot deze archiefversie.
Blackboard verandert de service van de leeromgeving zoals we die al meer dan 20 jaar kennen en gebruiken in de Associatie KU Leuven. In de plaats komt een modern ogende, intuïtieve opvolger en dat nog eens ‘just in time’. In tijden waarin we massaal de omschakeling naar hybride onderwijs aan het maken zijn, is een innovatief platform een welgekomen tool om ons daarbij te helpen.
De omschakeling zal stapsgewijs en geleidelijk aan verlopen. Niet alle docenten schakelen immers gelijktijdig over naar het vernieuwde systeem. Ze krijgen in een overgangsperiode ruim de tijd om hun cursus vorm te geven op het verbeterde platform. Meer bepaald zal iedere docent gedurende een volledig semester de omgeving beter kunnen leren kennen, een nieuwe structuur voor de cursussen kunnen uitdenken en het bestaande materiaal daar ook in kunnen onderbrengen. Voor deze timing baseren we ons op de ervaringen van andere hogeronderwijsinstellingen. Bovendien wordt er een stevige dosis ondersteuning voorzien om alles in goede banen te loodsen.
Studenten krijgen via het huidige Toledo-portaal per cursustegel enkel de link naar de cursus in het juiste platform te zien. Zij zullen in eerste instantie praktisch niet zo heel veel moeten ondernemen om te kunnen omschakelen
Op dit ogenblik kunnen docenten nog niet aan de slag met de vernieuwde leeromgeving. Ze hoeven zich echter geen zorgen te maken. Er zal voldoende tijd zijn om cursussen uit te bouwen in de vernieuwde leeromgeving. Een ondersteunings- en opleidingsaanbod op maat moet de weg daarnaartoe zo vlot mogelijk laten verlopen. In de tussentijd kunnen docenten natuurlijk wel al nadenken hoe ze hun cursus willen vormgeven. Welke inhouden mogen behouden blijven? Hoe zal de interface voor studenten eruitzien? Je kan hiervoor terecht bij je ICTO+ campusgezicht of partner onderwijs.
Elke cursus zal individueel moeten worden opgebouwd. Het vernieuwde platform biedt immers andere mogelijkheden dan de huidige omgeving. Dit is daarom de uitgelezen kans voor docenten om hun cursussen te vernieuwen. Uiteraard betekent dit niet dat al het werk uit het verleden verloren gaat. Het is mogelijk om een groot deel van de inhoudstypes (bv. mappen, contentitems en bijlagen) uit de huidige Toledocursus te kopiëren naar de nieuwe cursus.
Hoewel het uitbouwen van cursussen anders zal verlopen, is het vernieuwde platform eenvoudiger en intuïtiever in gebruik. Natuurlijk vraagt het inhoudelijk vormgeven van een cursus ook steeds de nodige tijd en aandacht.
In de vernieuwde leeromgeving zullen heel wat processen efficiënter verlopen. Dat zal onder meer tot uiting komen bij het beoordelen van studenten en het stimuleren van interactie. Daarnaast komt er ook verbetering in de opbouw en het uiterlijk van de cursussen en de manier waarop ze vorm krijgen. Het Toledo-portaal blijft weliswaar behouden. Alles zal dus vertrouwd blijven aanvoelen. De meeste andere tools, zoals Kaltura, aanwezigheidstool, Office 365, Wooclap en Collaborate, blijven op dezelfde, gekende manier functioneren.
Nu kan je de leeromgeving nog niet zelf uittesten, maar wel in de loop van het komende academiejaar. In een eerste fase komt er een testomgeving voor onderwijsondersteuners en lokale beheerders. Later zal iedereen voldoende tijd krijgen om op verkenning te gaan.
Dat raden we zeker aan. We maakten een overzicht van aandachtspunten.
Voor vragen kan je altijd terecht bij ICTO+ via een van onze communicatiekanalen.
yasmine.coninckx@ucll.be
oktober 2022