Logo ICTO+

Opruimen in Toledo Original

Inleiding

Er is weinig verschil tussen wat je als docent doet in de huidige Toledo-leeromgeving (Toledo Original) en in de nieuwe Toledo-leeromgeving (Toledo Ultra). De meeste inhoud van online cursussen die je als docent reeds aangemaakt hebt, kun je zonder al te veel problemen overzetten van Original naar Ultra.

Bij het ontwerp van Ultra door Blackboard zijn echter een aantal conceptuele beslissingen genomen die verschillen van de concepten in Original. Daarom is het noodzakelijk om alle overgezette inhoud zorgvuldig te controleren en bij te schaven. Door nu al rekening te houden met onderstaande aandachtspunten, bespaar je jezelf een deel van dat werk.

Een beslissingsboom als hulpmiddel

Let op! Het belangrijkste aandachtspunt is dat je verhuiswagen een limiet heeft. Deze kan eenvoudig 5 GB vervoeren en met extra mankracht maximaal 10 GB bevatten. Opruimen zal dus noodzakelijk zijn om vlot te kunnen verhuizen.

De beslissingsboom kan je helpen om bij het reduceren van jouw Toledocursus. Hierin wordt ook waar nodig verwezen naar onze andere tips en tricks die je verder op deze pagina kan terugvinden.

Andere tips en tricks bij het opruimen

We geven je tips en tricks mee om je cursus al voor te bereiden op de migratie naar Toledo Ultra.

Wil je meer weten over een bepaalde tip, klik dan op de tip om het informatieblokje open te klappen.

Tip! Beperk het aantal niveaus van submappen in je Original cursus. Een handige manier om dat te doen is om per hoofdstuk een inhoudsgebied in je cursusmenu te maken in plaats van daarvoor mappen te gebruiken in het inhoudsgebied 'Cursusdocumenten'. 

visuele voorstelling overzetten mappen en items

Hierboven wordt een een visuele voorstelling gegeven van hoe mappen en items worden overgezet.

 

In Original is er geen beperking op de lengte, inhoud en opmaak van de beschrijving van mappen, leermodules, toetsen en opdrachten, … Er is in de praktijk zelfs geen verschil tussen de beschrijving van een map en de inhoud van een inhoudsitem. Als docent gebruik je dezelfde teksteditor, met net dezelfde mogelijkheden voor het toevoegen van bestanden, multimedia, complexe opmaak, etc.

In Ultra worden beschrijvingen van mappen, leermodules etc. echt behandeld als beschrijvingen. En dat is een goede zaak. Beschrijvingen zijn fundamenteel verschillend van echte inhoud.  

Voor beschrijvingen gelden in Ultra de volgende beperkingen:

Tip! Als voorbereiding op de overzetting van cursusmateriaal kan je proberen rekening te houden met deze beperkingen en de beschrijving van mappen, leermodules etc. kort en eenvoudig houden. Heb je al uitgebreide inhoud in een zo'n beschrijving staan? Dan kan je die bijvoorbeeld verplaatsen naar een eerste item in de map.

 

Kaltura video's kunnen zonder probleem overgezet worden van Toledo Original naar de nieuwe omgeving, Ultra. Voor Kaltura quizes is het nog niet helemaal zeker dat dit zomaar zal lukken. Wellicht wel. In het slechtste geval zal je hier nog even zelf iets voor moeten doen.

Staan jouw video's nog niet op Kaltura, dan zet je deze er best op. Een video op Kaltura neemt namelijk weinig geheugen in op jouw Toledocursus en maakt dat je cursus makkelijker zal kopiëren. Bovendien biedt het gebruik van Kaltura je nog heel wat extra voordelen, zoals:

 

Hoe moet ik dit doen?

  1. Het bestand opslaan in Onedrive en uploaden naar Kaltura
  2. Het item aanpassen in Toledo door mp4/mov te veranderen naar Kaltura en het bestand te verwijderen uit je inhoudsverzameling

In Original bestaat de mogelijkheid om enquêtes te maken. Dat zijn eigenlijk gewoon toetsen met drie belangrijke verschillen: indieningen zijn anoniem, er zijn geen juiste antwoorden en er kunnen geen scores toegekend worden.  

In Ultra bestaat die mogelijkheid (nog) niet. Wil je dus een anonieme bevraging bij je studenten doen, dan zal je daar een andere tool voor moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld Wooclap of een online formulier in Microsoft OneDrive/Microsoft Forms

Voor een grote of structurele bevraging klop je best aan bij je partner kwaliteitszorg. Zij beschikken immers over expertise in bevragingen, specifieke software en bewaken ook de spreiding van bevragingen en overbevraging van bepaalde doelgroepen.

 

Gebruik je regels voor adaptive release (adaptieve weergave) om cursusmateriaal conditioneel beschikbaar te maken voor studenten?

Dat kan nog steeds, maar houd rekening met deze beperkingen:

 

In Original kunnen aangepaste icoontjes gekozen worden bij het aanmaken van items en mappen. Dat is geen functionaliteit van Blackboard zelf, maar werd als uitbreiding toegevoegd door het Toledoteam.

In Ultra bestaat die mogelijkheid niet. Bij het overzetten van materiaal zullen de gekozen icoontjes verloren gaan. Er is geen dwingende reden om nu al te stoppen met het gebruik van die aangepaste icoontjes, maar het is wel belangrijk te weten dat de icoontjes op termijn verloren zullen gaan. Ontwerp een cursus dus op zo'n manier dat de icoontjes voor studenten niet essentieel zijn om het opzet van de cursus te begrijpen.

 

In de toetsomgeving van Ultra bestaan op dit moment (zomer 2022) nog niet alle vraagtypes die bestaan in Original. Het is onduidelijk of alle vraagtypes uiteindelijk overgezet zullen worden.

Welke vraagtypes ontbreken op dit moment?

Sorteren | ordering

Voorbeeld: sorteer deze landen van groot naar klein: Polen | Luxemburg | China | Nederland 
Dit is een redelijk courant gebruikt vraagtype, op dit moment bestaat het nog niet in Ultra; het lijkt logisch dat dit vraagtype uiteindelijk overgezet wordt naar Ultra.

Bestandsantwoord | file upload

Studenten moeten een bestand opladen als antwoord op een vraag in een toets.
Dit is een minder vaak gebruikt vraagtype; er zijn ook wel een aantal problemen met de manier waarop het is uitgewerkt in Original. Er is bijvoorbeeld geen bulk download mogelijkheid voor bestanden die door studenten werden opgeladen. 
In Ultra kunnen studenten op het einde van een toets bestanden opladen als bijlage bij hun indiening; mogelijk ziet Blackboard die mogelijkheid als alternatief voor dit vraagtype (al is het dat niet helemaal).

Verhaspelde zin | jumbled sentence

Voorbeeld: kies het juiste lidwoord "[le/la] fille joue avec [le/la] chien".
Ook dit is een eerder courant gebruikt vraagtype, op dit moment bestaat het nog niet in Ultra. We weten niet of Blackboard van plan is het toe te voegen aan Ultra.

Vragenpakket | quiz bowl

Dit vraagtype wordt geformuleerd als een bewering die door studenten moeten beantwoord worden met een vraag (zoals in de televisiekwis "Waagstuk" of "Jeopardy").
Voorbeeld: Het is het enige land dat een continent is. Antwoord: Wat is Australië?
Dit is een vraagtype dat erg weinig gebruikt wordt; of Blackboard van plan is het toe te voegen aan Ultra weten we niet.

Opinieschaal / likert | opinion scale / likert

Eigenlijk is dit eerder een vraag om te gebruiken in enquêtes (surveys) dan in toetsen. Er wordt gevraagd naar een opinie, eerder dan naar een juist antwoord. Het antwoord is in de regel van de vorm "helemaal mee eens" - ... - "helemaal niet mee eens". Vragen van deze soort kunnen gemakkelijk vervangen worden door meerkeuzevragen. Op dit moment worden ze niet overgezet bij een importeer-actie in Ultra, mogelijk voorziet Blackboard ooit een automatische omvorming naar meerkeuzevraag.

 

Met interne linken bedoelen we links die in de tekst van een item in een cursus toegevoegd worden en die doorverwijzen naar andere items of mappen in dezelfde (of in een andere) cursus. Dat soort links worden door Blackboard zelf niet ondersteund, maar ze kunnen wel aangemaakt worden door adressen van pagina's te kopiëren en er links van te maken. 
Bij de jaarlijkse kopieeroperatie van cursussen en community's worden deze links door het Toledoteam gecorrigeerd, maar wanneer je als docent zelf kopiën maakt van individuele items (of van integrale cursussen) gaan die links stuk en moeten ze gecorrigeerd worden. Ze zijn dus per definitie niet duurzaam. 
Er zijn heel wat cursussen in Original waarin overzichtspagina's en inhoudstafels gemaakt worden die interne links bevatten die studenten naar specifieke pagina's in een cursus brengen. Bij het overzetten van cursusmateriaal zullen de links blijven verwijzen naar de pagina's in de Original-cursus en zullen ze dus gecorrigeerd moeten worden. 
Je kan deze links eventueel weghalen voor de kopie, maar dat hoeft niet echt. Dit probleem oplossen gaat even snel in Ultra als in Original.

 

Heb je een startpagina aangemaakt met knoppen die doorlinken naar de verschillende onderdelen van je cursus, zoals in dit screenshot? In Ultra kan je deze om verschillende redenen niet meer gebruiken. Gelukkig is de basisstructuur in Ultra wel veel duidelijker dan die in Original was. Je kan dus prima zonder.
Je wint niet echt tijd door deze pagina's nu​ al te verwijderen in Original, maar denk misschien twee keer na voor je er nu nog een nieuwe aanmaakt. ​​​​​​Eventueel kan je voor je cursus gekopieerd wordt, de onderliggende mappen of leermodules een niveau hoger plaatsen, maar echt noodzakelijk is dat ook niet.

startpagina in Original

 

Lege pagina's zijn een speciaal inhoudstype in Original. Verwar ze niet met een item zonder inhoud, want dat bedoelen we niet. Op dit moment is het zo dat 'lege pagina's' bij een kopie naar Ultra niet meegenomen worden. Mogelijk wordt dit nog opgelost, maar wil je zeker zijn, dan zet je je lege pagina's best even om naar gewone items.

 

Heb je in je cursus items waarin je speciale dingen hebt gedaan in de html-code? In sommige gevallen overleeft dit een kopie in andere gevallen niet.
Maar, zelfs wanneer je code de kopie overleeft, komt ze ergens te staan waar je ze nooit meer kan aanpassen. Als je deze stukjes inhoud in Original al in aparte items zet, zonder al te veel begeleidende tekst, dan kan je de code later handmatig naar Ultra kopiëren voor deze items. In de meeste gevallen werkt het dan wel.

 

Niet alles hoort thuis op Toledo. Wil je kunnen samenwerken aan bepaalde documenten en/of een archief aanleggen, dan maak je best gebruik van Teams/sharepoint.

Start dus niet in Onedrive, maar vraag met je collega's een Team aan. Via Teams en de bijhorende sharepoint, voorkom je dat er materiaal verdwijnt wanneer een collega de organisatie verlaat. Bovendien creëer je op deze manier ook extra opties tot samenwerking via posts, planner, chat, etc. 

 

Grote bestanden (> 100MB) kunnen niet zomaar overgezet worden naar Ultra. Meestal gaat het dan om een groot bestand in Word, Powerpoint of Excel.

Heb je dit bestand echt nodig in je Toledocursus, dan kunnen deze twee tips je mogelijks helpen:

Vind je echt geen oplossing? Informeer bij je ICTO+ ondersteuner naar een alternatief. Misschien kan het gebruik van Sharepoint of Teams als host van je grote bestand een oplossing bieden.

In principe kan je het grote bestand ook downloaden uit Original en vervolgens zelf opladen in Ultra, maar dat dreigt jaarlijks voor nieuwe problemen te zorgen.

 

2. Meer weten?

Zoek je naar meer info?
Contacteer je ICTO+ ondersteuner: Klik hier
Neem een kijkje op ons professionaliseringsaanbod: Klik hier