Met het begrip 'Groeps, Peer en Zelfassessment' ('Group, Peer and Selfassessment', afgekort 'GPS') wordt in Toledo een evaluatie-tool bedoeld:
die door individuele studenten kan worden gebruikt om andere studenten te evalueren ('Peer-evaluatie'),
of om zichzelf te evalueren ('Zelfbeoordeling')
en door groepen van samenwerkende studenten eveneens kan worden aangewend om andere groepen te evalueren ('Groep-evaluatie').
Bij het opzetten van een GPS stel je als docent meerdere beoordelingscriteria op, die elk een facet van een taakuitvoering door een student of groep beschrijven (bijvoorbeeld een mondelinge presentatie, een bijdrage aan een discussieforum of wiki, de wijze van samen- of medewerking aan een groepsproduct, enzovoort).
Elk criterium kan later door studenten of groepen worden gebruikt om er bij wijze van beoordeling een score aan toe te kennen en/of commentaar bij in te tikken
Aan een GPS kan je groepen van studenten koppelen, die de evaluatie kunnen uitvoeren tussen een bepaalde start- en einddatum.
Je kan daarbij instellen of de beoordelingen op naam of anoniem worden gerapporteerd aan de beoordeelde student of groep.
Studenten die de beoordeling nog niet hebben uitgevoerd kan je een herinneringsmail versturen.
Na het invullen van de GPS kunnen studenten de eigen ingevoerde beoordelingen (voor andere studenten of groepen, als zelfevaluatie en als 'verwachte eigen score') bekijken en kan ook een docent alle ingevoerde beoordelingen per student inkijken.
Zoals voor een elektronische opdracht kan je studenten een nieuwe evaluatiepoging toekennen, wanneer bij een eerdere poging criteria verkeerd werd geïnterpreteerd, een persoonsverwisseling gebeurde, enzovoort.
Wanneer de einddatum van een GPS werd overschreden, kunnen studenten een rapport aangaande de ontvangen scores en/of commentaren van andere studenten en groepen inkijken.
Als docent kan je uiteraard alle ontvangen scores en commentaren van alle studenten of groepen bekijken, evenals hun zelfevaluatie en 'verwachte eigen score'.
Je kan de voornoemde scores en commentaren, die elke student of groep ontvangen en gegeven heeft, ook downloaden naar een MS Excel-bestand.
Beoordelingscriteria worden duidelijker omdat studenten zich erin verdiepen. Studenten leren de criteria te vertalen in prestatienormen en toe te passen op het eigen werk.
Het moeten verantwoorden en verduidelijken van een beoordeling, leidt tot een hogere orde van denken en een beter begrip.
Studenten leren kritisch na te denken over wat er geleerd wordt, over het eigen functioneren en over de eigen progressie.
De evaluatie wordt geïntegreerd in de leeromgeving.
Bijkomende voordelen bij group en peer assessment:
De hoeveelheid feedback die studenten ontvangen neemt toe. De feedback bestaat uit een combinatie van verschillende meningen.
Het wordt gemakkelijker om studenten meer versies te laten maken van een product en hierbij de (peer) feedback intensiever te laten verwerken.
Bijkomende voordelen van peer assessment bij groepswerk:
Peer assessment is ideaal voor de evaluatie van het samenwerkingsproces omdat de docent hier vaak minder zicht op heeft.
Peer assessment kan het meeliftgedrag ontmoedigen omdat studenten worden verplicht om hun verantwoordelijkheid te nemen.
Door het gebruik van group, peer en/of self assessment kan de taakbelasting voor de docent uiteindelijk verminderen, maar dit is zeker niet vanzelfsprekend. Een succesvolle group, peer en/of self assessment veronderstelt een gedegen en doordachte voorbereiding door de docent. De volgende vragen moeten daarbij in overweging worden genomen:
Wat zijn de doelstellingen van de opdracht en voor welke vooropgestelde doelstellingen wordt de realisatie m.b.v. group, peer en/of self assessment geëvalueerd? Hebben de doelstellingen betrekking op een proces (bijv. samenwerken) of een product (bijv. de inhoud en structuur van een paper)?
Welke criteria worden geformuleerd om de vooropgestelde doelstellingen te beoordelen? Welke prestatienormen koppel ik aan deze criteria? Bepaal ik de criteria zelf of formuleer ik ze in overleg met de studenten?
Wat gebeurt er met de beoordelingen? Is de evaluatie summatief of formatief? (Hoe) verwerk ik de scores in de eindbeoordeling van de opdracht? Indien ik bij een peer assessment ook gebruik maak van ‘verwachte eigen score’ (de student geeft bij elk criterium aan welke beoordeling hij verwacht te krijgen van zijn mede-groepsleden) of ‘self assessment’ (de student beoordeelt bij elk criterium naast alle mede-groepsleden ook zichzelf), hoe koppel ik de resultaten dan terug en op welke manier kunnen de studenten daar uit leren?
Geef de studenten eerst de mogelijkheid om te oefenen met group/peer assessment, zeker wanneer de evaluatie summatief wordt gebruikt. Zorg voor begeleiding tijdens deze oefeningen.
Geef op voorhand duidelijk aan waarom er met group, peer of self assessment gewerkt wordt (doel en meerwaarde), welke criteria er gehanteerd zullen worden, hoe deze gekoppeld zijn aan de beoordelingsschaal en hoe de evaluatie deel uitmaakt van de eindbeoordeling. Leg uit hoe alles praktisch in zijn werk zal gaan.