Logo ICTO+

UCLL cursus-template

Inleiding

In Ultra zal een logische cursusstructuur zeer belangrijk zijn. Om je hierin op weg te helpen stellen we graag 3 mogelijke structuren aan jou voor.

Per structuur geven we hieronder een woordje uitleg en maken we de vergelijking tussen Ultra en Original. Zo krijg je een beeld van de wijzigingen aan je huidige opzet.

Wat bedoel je met een gedeelde cursusstructuur?

Een uniforme structuur in Toledo verwijst naar eenduidigheid en afspraken binnen een opleiding met betrekking tot:

  1. De elementen die bij ieder OPO aanwezig zijn.
  2. De benamingen van deze elementen

We maken even de vergelijking met een huis.

Elk huis is uniek, maar toch ook vergelijkbaar. Zo zal je bij ieder nieuw huis een aantal kamers hebben die steeds terugkomen zoals een keuken, badkamer, slaapkamer, etc. Deze zijn uiteraard niet exact hetzelfde ingericht, maar dienen wel een duidelijk doel.

Daarnaast zal ieder huis ook enkele kamers hebben die een ander niet heeft of een andere invulling kregen. Een extra kamer kan je bijvoorbeeld gebruiken als bureau, logeerkamer, ... Als je twee grondplannen wil kunnen vergelijken, dan is het wel belangrijk dat de overeenkomstige kamers ook eenzelfde benaming hebben. Een keuken noemt dus bij iedereen keuken en niet cafetaria, eetkamer, …

Figuur grondplan

Figuur grondplan

 

 

 

 

Waarom is dit belangrijk?

Een gedeelde structuur over OPO's heen levert je een win-win situatie op.

 

Wat wil je doen?

Het keuzemenu hieronder kan je gebruiken om sneller naar een bepaald onderdeel op deze pagina te navigeren:

1. Voorstel Structuur 1

Het eerste voorstel voor structuur maakt voornamelijk gebruik van leermodules per les/thema/hoofdstuk. Het voordeel hiervan is dat een student direct een overzicht heeft via de titels van de modules en korte beschrijving. Deze kunnen vervolgens opengeklapt worden om de concrete inhoud te bekijken. Omdat alles ook in een leermodule zit, zal een student hierdoor kunnen navigeren via de pijltjes.

structuur1 elementen

 

We vergelijken even de mogelijke structuur in een Original cursus met deze structuur in Ultra. Je zal hierbij zien dat:

structuur1 overgang

structuur1 overgang

 

2. Voorstel Structuur 2

Het tweede voorstel voor structuur maakt voornamelijk gebruik van leermodules per docent/leerlijn. Het voordeel hiervan is dat een student direct een overzicht heeft via de gekende docenten of leerlijnen en korte beschrijving hierbij. Deze kunnen vervolgens opengeklapt worden om de concrete inhoud te bekijken. Daarin kan dan gebruik gemaakt worden van een document waar, via de verschillende secties, meerdere items gebundeld worden. Zo kan je in een document zowel je leerdoelen, Powerpoint als lesopname vervatten. De leermodule kan eventueel nog een extra opsplitsing in mappen (laatste niveau) bevatten is. Omdat alles toch in een leermodule vervat werd, zal een student hierdoor kunnen navigeren via de pijltjes.

structuur2 elementen

 

We vergelijken even de mogelijke structuur in een Original cursus met deze structuur in Ultra. Je zal hierbij zien dat:

structuur2 overgang

structuur2 overgang

 

3. Voorstel Structuur 3

Het derde voorstel voor structuur maakt voornamelijk gebruik van een document per les/thema. In een document kunnen via de verschillende secties meerdere items gebundeld worden. Zo kan je in een document zowel je leerdoelen, Powerpoint als lesopname vervatten. Het voordeel hiervan is dat een student met een enkele klik alle nodige informatie heeft bij een bepaalde les.

structuur3 elementen

 

We vergelijken even de mogelijke structuur in een Original cursus met deze structuur in Ultra. Je zal hierbij zien dat:

structuur3 overgang

structuur3 overgang

 

3. Meer weten?

Zoek je naar meer info?
Contacteer je ICTO+ ondersteuner: Klik hier
Neem een kijkje op ons professionaliseringsaanbod: Klik hier