Logo ICTO+

Groepen

Inleiding

Studenten in groep laten samenwerken heeft verschillende voordelen:

Naast de vele voordelen biedt groepswerk ook enkele uitdagingen. Je laat als docent immers de controle los en geeft deze volledig aan de studenten. Daarom is het belangrijk om werken met groepen goed te organiseren.

Wat wil je doen?

Het keuzemenu hieronder kan je gebruiken om sneller naar een bepaald onderdeel op deze pagina te navigeren:

1. Groepen en groepssets in Ultra

In Ultra kun je geen groepen afzonderlijk aanmaken. Groepen moeten altijd worden aangemaakt binnen een groepsset. Dit biedt de mogelijkheid om instellingen te bepalen voor individuele groepen, zoals vrijgavevoorwaarden, of voor de hele groepsset, bijvoorbeeld om een groepsdiscussieruimte te creëren

Let op binnen een groepsset kan een student maar lid zijn van maximaal 1 groep.

afbeelding stap

2. Groepen aanmaken

Je kan op 4 manieren groepen aanmaken in Ultra:

  1. Manueel inschrijven als docent: je maak als docent een groepsset en groepen aan in Ultra en gaat vervolgens studenten handmatig aan elke groep toewijzen. Dit proces kan volledig achter de schermen gebeuren zonder dat studenten dit te zien krijgen.
  2. Willekeurige toewijzing door Ultra: je geeft aan hoeveel groepen en leden per groep je wil waarna Ultra voor jou de studenten willekeurig aan de groepen gaat toewijzen. Je kan nadien nog verschuivingen doen. Dit proces kan ook volledig achter de schermen gebeuren zonder dat studenten dit te zien krijgen.
  3. Zelfinschrijving door studenten: je wil dat studenten zichzelf verdelen over een beperkt aantal groepen met een maximaal aantal leden. De verdeling maken studenten zelf binnen een bepaalde tijdspanne. Afhankelijk van hoe je hierin te werk gaat krijgen studenten bepaalde informatie te zien.
  4. Importeren met Excel: je hebt een lijst met de verdeling van studenten over bepaalde groepen in Excel. Mits deze in het juiste format staat, kan je deze Excel inladen in Ultra om je groepen zo aan te maken. Je kan daarna in Ultra zelf deze nog aanpassen zoals je wenst. Dit proces kan ook volledig achter de schermen gebeuren.

Afhankelijk van het opzet van je groepen, zal de ene optie sneller en efficiënter zijn dan de andere. Kies dus in functie van wat voor jou het makkelijkste is.

2.1 Manuele inschrijving door docent

Zijn het geen grote groepen en/of kan iedereen een steentje bijdragen door zijn/haar groep te vullen, dan kan je de groepen ook manueel aanmaken in Toledo Ultra. In dit geval maak je een groepsset, de groepen en ga je de studenten een voor een toewijzen aan de juiste groep.

  1. Ga naar het tabblad groepen.
  2. Klik rechtsbovenaan op de knop 'Nieuwe groepsset'.
  3. afbeelding stap

  4. Geef de groepsset linksbovenaan een gepaste naam. Bijvoorbeeld klasgroepen, themagroepen, Groepen projectweek, etc.
  5. afbeelding stap

  6. Klik onderaan op het plusteken om groepen aan te maken. Eens een groep werd aangemaakt kan je op een + klikken boven of onder deze groep.
  7. afbeelding stap

    Tip je kan de volgorde van groepen niet verschuiven. Maak je de groepen zelf aan, probeer hier dan rekening mee te houden.

  8. Klik op de naam van de groep om deze te veranderen.
  9. afbeelding stap

  10. Als je groepen klaar staan, dan kan je studenten gaan toewijzen. Helemaal bovenaan zie je een balk met alle niet-toegewezen studenten. Dit zijn alle studenten die nog niet in een groep zitten.
  11. afbeelding stap

  12. Klik op de naam van een student om deze te selecteren. Klik opnieuw op de naam om te deselecteren.
  13. afbeelding stap

    Tip Je kan ook meerdere studenten selecteren door deze namen achtereenvolgens aan te klikken.

    afbeelding stap

    Tip Kan je een student niet vinden, dan kan je ook de zoek bovenaan de namen van studenten gebruiken.

    afbeelding stap

  14. Klik bij een van de geselecteerde (zwart gekleurd) studenten op de 3 puntjes naast de naam.
  15. afbeelding stap

  16. Je ziet het aantal geselecteerde studenten en kan daaronder een groep kiezen waaraan je deze student/studenten wil toewijzen.
  17. afbeelding stap

  18. De studenten verspringen van niet-toegewezen naar de gekozen groep.
  19. afbeelding stap

  20. Om een student van groep te wisselen, klik je op de 3 puntjes naast de naam en kies je dan voor de gewenste optie: een andere groep of toewijzing ongedaan maken (terug naar niet-toegewezen).
  21. afbeelding stap

  22. Staan alle studenten in de juiste groep, dan klik je rechtsonderaan op 'Opslaan' om al te wijzigingen te bewaren.
  23. afbeelding stap

2.2 Willekeurige toewijzing aan groepen

Je kan ook willekeurig groepjes laten samenstellen door Ultra. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor rollenspelen, een project, etc. Hou er wel rekening mee dat deze willekeurige toewijzing verloopt voor alle studenten in de Toledoklas en niet kan voor een beperkte subgroep (vb. een bepaalde klasgroep).

Let op alle studenten worden verdeeld over groepjes. Werden er deelnemersvoorbeelden bewaard, dan worden deze 'studenten' ook mee verdeeld over de groepjes. Je verwijdert dus best je deelnemersvoorbeeld voor je hiermee start (deelnemersvoorbeeld starten, stoppen en dan kiezen voor verwijderen).

  1. Ga naar het tabblad groepen.
  2. Klik rechtsbovenaan op de knop 'Nieuwe groepsset'.
  3. afbeelding stap

  4. Geef de groepsset linksbovenaan een gepaste naam. Bijvoorbeeld klasgroepen, themagroepen, Groepen projectweek, etc.
  5. afbeelding stap

  6. Onder de naam van de groepsset kan je het soort groepsverdeling kiezen. Hier ga je voor de optie 'willekeurig toewijzingen'.
  7. Let op je mag deze optie niet tussendoor veranderen, dan ben je je willekeurige toewijzing volledig kwijt en moet je opnieuw beginnen.

    afbeelding stap

  8. Kies het aantal groepen in functie van de grootte per groepje. Heb je bijvoorbeeld 50 studenten en wil je deze per 5 zetten dan kies je voor 10 groepen, wil je groepen van 4 neem je de optie 13 groepen. Het aantal leden per groep staat er steeds tussen haakjes bij.
  9. afbeelding stap

  10. Alle studenten worden willekeurig verdeeld over het gekozen aantal groepen.
  11. afbeelding stap

  12. Klik op de naam van de groep om deze te veranderen.
  13. afbeelding stap

  14. Om een student van groep te wisselen, klik je op de 3 puntjes naast de naam en kies je dan voor de gewenste optie: een andere groep of toewijzing ongedaan maken (terug naar niet-toegewezen).
  15. afbeelding stap

  16. Zijn alle studenten toegewezen aan een groep, klik dan rechtsonderaan op 'Opslaan' om al te wijzigingen te bewaren.
  17. afbeelding stap

2.3 Zelfinschrijving door studenten

Werk je met zelfinschrijving, dan zijn er twee opties. Hieronder geven we voor de twee opties de voornaamste verschillen:

  1. Je maakt gebruik van de optie zelfinschrijving in Ultra (Klik hier)
  2. Je werkt via onze inschrijftool Onebutton (Klik hier)
2.3.1 Zelfinschrijving in Ultra
  1. Ga naar het tabblad groepen.
  2. Klik rechtsbovenaan op de knop 'Nieuwe groepsset'.
  3. afbeelding stap

  4. Geef de groepsset linksbovenaan een gepaste naam. Bijvoorbeeld themagroepen, groepen projectweek, etc.
  5. afbeelding stap

  6. Je kan alleen een groep met zelfinschrijving maken indien deze zichtbaar is voor studenten. Verander de zichtbaarheid rechtsbovenaan naar de optie 'Zichtbaar voor studenten'.
  7. afbeelding stap

  8. Onder de naam van de groepsset kan je het soort groepsverdeling kiezen. Hier ga je voor de optie 'zelfinschrijving'.
  9. afbeelding stap

  10. Kies de begin- en einddatum van je inschrijftool. Dit is het moment waarop studenten een knop te zien krijgen om zich in te schrijven en het moment dat deze knop terug verdwijnt. Het formulier zelf is zichtbaar zodra je dit gaat opslagen.
  11. afbeelding stap

  12. Kies het maximaal aantal leden per groep. Het aantal groepen wordt op basis hiervan bepaald. Heb je bijvoorbeeld 21 studenten en wil je groepjes van 3, dan zal Ultra 7 groepen klaarzetten.
  13. afbeelding stap

  14. Geef studenten instructies mee via het vak beschrijving. Deze zien studenten al voor de start van het formulier.
  15. afbeelding stap

    afbeelding stap

  16. Kies of je studenten de mogelijkheid wil geven om de namen van hun ingeschreven medestudenten te zien of niet. Vink je de optie aan, dan zien studenten het aantal ingeschreven medestudenten, maar geen namen. Ze weten dan niet bij wie ze in de groep zitten tot het verlopen van de einddatum.
  17. afbeelding stap

  18. Scrol naar beneden. Hier zie je de verschillende groepen die automatisch verschijnen op basis van het aantal leden per groep.
  19. Klik op de naam van de groep om deze te veranderen.
  20. afbeelding stap

  21. Je kan eventueel ook een beschrijving per groep toevoegen. Deze krijgen studenten ook te zien voor ze zich inschrijven.
  22. afbeelding stap

    afbeelding stap

  23. Staan alle instellingen goed, klik dan rechtsonderaan op 'Opslaan' om de tool te lanceren. Vanaf dit punt is de tool zichtbaar voor studenten, maar je kan nog wijzigingen aanbrengen.
  24. afbeelding stap

  25. De tool verschijnt voor jou en je studenten.
  26. afbeelding stap

    afbeelding stap

  27. Er wordt op basis van de gekozen startdatum een mededeling klaargezet. Deze kan je nog aanpassen zolang de zelfinschrijving niet gestart is.
  28. afbeelding stap

  29. Tijdens de looptijd van de zelfinschrijving kunnen studenten zich in het tabblad groepen inschrijven voor de gewenste groep. Ze kunnen ook van groep wisselen zolang de einddatum niet verstreken is.
  30. Vanaf het startmoment:

    afbeelding stap

    Nadat een student zich inschreef voor een groep:

    afbeelding stap

  31. Zodra de einddatum verstreken is, kunnen studenten zich niet meer inschrijven of wisselen van groep.
  32. afbeelding stap

  33. Jij kan na het afsluiten van de inschrijving nog steeds een student van groep wisselen of aan een groep toewijzen indien deze niet ingeschreven was. Klik je op de 3 puntjes naast de naam en kies je dan voor de gewenste optie: een andere groep of toewijzing ongedaan maken (terug naar niet-toegewezen).
  34. afbeelding stap

    Let op alles is gedurende dit proces zichtbaar voor studenten. Ze zien dus ook hun toegewezen groep direct na het verlopen van de einddatum.

  35. Vergeet niet om steeds rechtsonderaan op 'Opslaan' te klikken om al je wijzigingen te bewaren.
  36. afbeelding stap

2.3.2 Zelfinschrijving via Onebutton

Je maakt een inschrijfformulier aan via Onebutton. Meer informatie, klik hier.

Zodra het formulier afgesloten is, kan je een Excel voor Toledo downloaden.

afbeelding stap

Deze Excel kan je importeren in Toledo om je groepen aan te maken. Zie stappenplan hieronder.

2.4 Groepen importeren met Excel

Je hebt reeds een Excel met daarin de studentennummers en groepsverdeling. Deze lijst kan je zelf samenstellen of kan je ook uit een tool als Onebutton na zelfinschrijving bekomen.

  1. Klik op het hamburgermenu rechtsbovenaan in je cursus/community
  2. afbeelding stap

  3. Kies voor de optie 'importeer/exporteer gebruikers en groepen'.
  4. afbeelding stap

  5. Je krijgt een nieuwe pagina te zien. Hierin kan je onder groepen kiezen voor 'Importeer vanuit Excel-bestand'.
  6. afbeelding stap

  7. Volg de aangegeven stappen op de pagina door je Excel van de nodige kolommen met de juiste hoofding te voorzien.

3 Groepen exporteren met Excel

Soms kan het ook handig zijn om een Excellijst te hebben met alle groepen en studenten per groep. Denk aan bijvoorbeeld een lijst voor aanwezigheden per groep, een lijst om snel een nieuwe soort groepsset aan te maken (vb. alle studenten per docent), etc.

De Excel ziet er als volgt uit: je krijgt voor elke student te zien in welke groep en groepssets deze zit. Studenten kunnen dus meerdere keren voor komen in deze lijst.

afbeelding stap

  1. Klik op het hamburgermenu rechtsbovenaan in je cursus/community
  2. afbeelding stap

  3. Kies voor de optie 'importeer/exporteer'.
  4. afbeelding stap

  5. Je krijgt een nieuwe pagina te zien. Hierin kan je onder 'groepen' kiezen voor 'Importeer vanuit Excel-bestand'.
  6. afbeelding stap

  7. Vink de optie aan om gebruikers informatie toe te voegen
  8. afbeelding stap

  9. Klik op 'verzenden' om de Excel te downloaden.

4. Groepsopdrachten

Het maken van een groepsopdracht in Ultra is ongeveer dezelfde procedure als het aanmaken van een gewone opdracht die studenten individueel moeten invullen.

Je gaat naar de plaats in je Ultra omgeving waar je de opdracht wilt toevoegen, en van het ‘+’ teken voeg je een opdracht (Assignment) toe.

Om specifieke opdrachten toe te kennen aan een groep studenten, pas je als volgt de instellingen aan:

  1. Ga rechts bij de instellingen van de opdracht naar het tandwiel (Assignment Settings).
  2. Scroll naar de Extra Tools (Additional Tools) onderaan en ga daar naar de toegewezen groepen (Assign to Groups).
  3. Je krijgt dezelfde webpagina te zien als bij het aanmaken van de groepen. Je kan studenten toewijzen aan vooraf gemaakte groepen, of je kan voor deze specifieke opdracht nieuwe groepen maken of studenten zich laten inschrijven. Dit gebeurt op exact dezelfde manier als boven beschreven.

afbeelding stap

5. Groepsdiscussies

Je kan studenten ook in kleine groepen laten discussiëren en materialen met elkaar laten delen. Hiervoor maak je een discussieruimte aan in je ultra omgeving. Op dezelfde manier als beschreven bij de opdrachten ken je een groep toe aan de discussie.

Enkel de studenten in dit groepje kunnen de discussie zien en bijdragen leveren (vb. documenten, een Kalturafilmpje, etc.).

afbeelding stap

Let op! Groepen toekennen kan enkel wanneer er nog geen comments zijn toegevoegd in de discussie. Laat dus alles op verborgen voor deelnemers (Hidden for participants) staan, ken de groepen toe, en wanneer alles technisch/administratief in orde is kan je het discussieforum openstellen.

6. Groepstoetsen

Ook testen zijn mogelijk om aan een groep toe te kennen. Zo kan je je test aanpassen aan een specifiek groepswerk of groepsdiscussie. Deze test verschijnt ook gewoon in de cijferlijst (gradebook). Het toekennen van de groepen verloop op exact dezelfde manier als het toekennen van groepen aan een opdracht.

Je maakt een toets aan in Ultra: Klik hier voor meer informatie

Bij instellingen in de toets koppel je de groepen:

Let op:

afbeelding stap

7. Groepen gebruiken bij het verbeteren

Je kan verborgen groepen ook gebruiken om makkelijker te verbeteren in de cijferlijst. Daarvoor zijn er twee opties:

  1. Gedelegeerd beoordelen: je kan per toets/opdracht instellen dat je gaat gedelegeerd beoordelen. Daarbij ga je voor een bepaalde groepsset aan elke groep 1 of meerdere docenten verbinden als beoordelaar. Dit heeft als voordeel dat je op de pagina met inzendingen van de opdracht/toets enkel nog jouw studenten te zien krijgt.
  2. Let op deze weergave wordt in alle weergaven van de opdracht doorgetrokken, ook in de snelle navigatie als je een poging hebt geopend. Enkel in het tabblad cijfers van de cijferlijst zal je alle studenten blijven zien.

    1. Klik in de opdracht op het tandwiel.
    2. Ga naar de optie Gedelegeerd beoordelen en vink de optie aan.
    3. Klik nu op de link eronder om beoordelaars toe te wijzen.
    4. afbeelding stap

    5. Klik linksbovenaan op groepsset selecteren.
    6. afbeelding stap

    7. Kies voor de groepsset studenten per docent.
    8. Tip maak een verborgen groepsset met daarin een groep per docent. Zorg ook dat de naam van de docent in de groepsnaam staat. Dan scheelt je dat hier veel werk.

    9. Geef per groep aan wie deze groep moet beoordelen. Klein stukje van de naam van de docent ingeven in het vak onder beoordelaars en dan aanklikken.
    10. afbeelding stap

    11. Aan het einde klik je onderaan op 'Opslaan'.
    12. afbeelding stap

    13. Niet te vergeten, ook nog eens op 'Opslaan' klikken bij de opdracht zelf.
    14. afbeelding stap

  3. Filter: je kan de weergave cijfers in de cijferlijst ook filteren zodat je bijvoorbeeld niet meer alle studenten te zien krijgt.
  4. afbeelding stap

    Let op Deze filter werkt momenteel enkel op de visuele weergave van de tabel. Open je de poging van een student, dan zal de filter niet doorgetrokken worden in de snelle navigatie. Je moet dus steeds de poging van een student sluiten en via de tabel naar een andere student navigeren.

    afbeelding stap

8. Vrijgavevoorwaarden voor groepen

Je kan ook groepen gebruiken om vrijgavevoorwaarden in te stellen. Zo kan je als docent bepalen welke groepen wanneer een bepaalde inhoud wel of niet te zien krijgen.

Klik hier voor meer informatie over het instellen van vrijgavevoorwaarden.

zichtbaarheid content

Voorbeeld 1: je wil een bepaalde map als docent enkel zichtbaar maken voor jouw studenten.

zichtbaarheid content

Voorbeeld 2: je wil een document op een ander moment zichtbaar maken voor elke klasgroep. Dit kan door verschillende regels met groepen in de vrijgavevoorwaarden te combineren.

zichtbaarheid content

9. Meer weten?

Zoek je naar meer info?
  • Handleiding van Blackboard over groepen: klik hier
  • Contacteer je ICTO+ ondersteuner: Klik hier
    Neem een kijkje op ons professionaliseringsaanbod: Klik hier