Zoeken in MS Office Algemeen 2010-cursus:

Efficiënt zoeken naar bestanden

Office 2003 beschikt over een vernieuwde en verbeterde zoekfunctie die het makkelijker maakt om bestanden op te zoeken op de harde schijf van je computer of op een netwerkstation waarmee deze verbonden is.

1. De zoekfunctie opstarten

Je kan deze zoekfunctie opstarten vanuit de menubalk in elke MS Office-applicatie.

  1. Klik op de menu-optie 'Bestand' en vervolgens op de optie 'Zoeken naar bestanden'.

  1. Daardoor verschijnt het taakvenster 'Standaardzoekopdracht'.

2. Een zoekopdracht opstellen het taakvenster 'Standaardzoekopdracht'

Het taakvenster 'Standaardzoekopdracht' bevat drie invoervelden die je in staat stellen om een redelijk specifieke zoekopdracht op te stellen: 'Tekst zoeken:', 'Zoeken in:' en 'Resultaten moeten zijn:'.
Een weloverwogen gebruik van deze drie zoekmogelijkheden kan het terugvinden van een bepaald Office-bestand sterk versnellen.

2.1.  Tekst zoeken:

In het bovenste invoerveld 'Tekst zoeken' kan je een willekeurig zoekbegrip intikken dat je kan helpen om een bestand terug te vinden.  

2.2. Zoeken in:

In het invoerveld 'Zoeken in:' moet je ten minste één plaats opgegeven die Office moet doorzoeken.

2.3. Resultaten moeten zijn:

In het invoerveld 'Resultaten moeten zijn:' kan je ten slotte opgeven welke bestandtypen moeten worden opgezocht en doorzocht.

3. Een zoekopdracht uitvoeren

Nadat op de hoger beschreven wijze een zoekopdracht werd opgesteld, kan je deze uitvoeren door op de knop 'Start' te klikken, net onder het eerste invoerveld ('Tekst zoeken:').

4. Kijken naar uitkomsten

Klikken op de 'Start'-knop start de uitvoering van je zoekopdracht meteen.  Telkens een bestand wordt gevonden dat aan alle gestelde  zoekvoorwaarden voldoet, wordt de bestandsnaam toegevoegd aan de zoekresultaten.

5. Andere zoekmogelijkheden

5.1. Zoektips

Klik in het taakvenster 'Standaardzoekopdracht' op de knop 'Zoektips' om bijkomende toelichtingen en voorbeelden bij het opstellen van zoekopdrachten te lezen.

5.2. Geavanceerd zoeken

Een meer geavanceerde zoekfunctie biedt je de mogelijkheid om met behulp van Booleaanse operatoren meer nauwkeurige zoekopdrachten op te stellen.

1. Voer eerst een eigenschap in door in het rolmenu 'Eigenschap:' de op te zoeken eigenschap te selecteren.

2. Voer vervolgens een voorwaarde voor deze eigenschap in met behulp van het rolmenu 'Voorwaarde:'.  Afhankelijk van de geselecteerde eigenschap, bevat de keuzelijst 'Voorwaarde:' andere mogelijkheden.

3. Voer ten slotte een zoekwaarde in (de waarde van de eigenschap die moet worden opgezocht). Bijvoorbeeld: een zoekbegrip dat moet opgezocht worden, een bestandsgrootte, een datum waarop een bestand werd aangemaakt of afgedrukt,....

4. Klik thans op de knop 'Toevoegen' om je zoekopdracht te bewaren en toe te voegen aan de 'zoekopdracht in opbouw' in het tekstveld onder de knop 'Toevoegen'.

5. Vervolgens kan je, afhankelijk van je uiteindelijke zoekopdracht, kiezen voor het keuzerondje 'En' of 'Of'.  Deze zogenaamde Booleaanse operatoren, vormen namelijk de noodzakelijke verbinding tussen elke zoekvoorwaarde (de eerste hebben we in de stappen 1 tot 3 opgesteld).

6. In bovenstaand voorbeeld werd eerst op het keuzerondje 'Of' geklikt en werd vervolgens een nieuwe combinatie 'eigenschap-voorwaarde-waarde' opgesteld.  Door daarna op de knop 'Toevoegen' te klikken, wordt de zoekopdracht uitgebreid/aangevuld.

7.  Wanneer je zoekopdracht op de hoger beschreven wijze volledig is opgesteld, toont een klik op de knop 'Start' meteen de zoekuitkomsten.