Zoeken in MS Access 2010-cursus:

Een 'Eenvoudig rapport' maken

1. Leerdoel

De student moet een 'Eenvoudig rapport' kunnen aanmaken.

2. Toelichting

Veruit de snelste manier om een rapport aan te maken waarin de inhoud van alle records in een onderliggende tabel of selectquery wordt weergegeven, wordt aangeboden door de opdrachtknop 'Rapport' . Dit 'hulpmiddel' voor snelle rapportering genereert namelijk onmiddellijk een rapport, zonder te vragen naar verdere informatie.

3. Werkwijze

  1. Klik in het navigatiedeelvenster op de tabel die de gegevens bevat of een selectquery die de records selecteert, waarvan je een rapport wil maken: de zogenaamde 'recordbron' van het rapport.
    In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat je in de 'Personeelsdatabase' - die je eerder hebt aangemaakt - op de tabel 'Werknemers Adressen' klikt.
  2. Klik in het lint op het tabblad 'Maken'
  3. Klik in de groep 'Rapporten' op de opdrachtknop 'Rapport'
  4. Access maakt meteen een rapport aan met dezelfde naam als de onderliggende tabel

  1. Alle tabelvelden worden netjes geordend weergegeven:

    1. alle records in de tabel onder elkaar en in de volgorde dat ze in de tabel voorkomen
    2. alle velden van een record achter elkaar in dezelfde volgorde als de volgorde waarin ze in de tabel werden ingevoerd
  2. Het rapport wordt standaard in de afdrukstand 'Staand' aangemaakt, wat je kan zien aan de verticale stippellijn(en) die aangeven waar de ene pagina eindigt en volgende begint
  3. Het rapport wordt in indelingsweergave weergegeven, wat rechts onderaan door de gele achtergrond van de knop 'Indelingsweergave' wordt aangegeven .
  4. Het lint toont in deze weergavemodus een viertal contextuele tabbladen waarmee het uitzicht van het rapport kan worden gewijzigd: 'Ontwerp', 'Schikken', 'Opmaak' en 'Pagina-instelling'. De mogelijkheden voor het wijzigen van de lay-out van rapporten komt in grote lijnen overeen met de lay-outmogelijkheden voor de eerder besproken formulieren.

  1. Sla het rapport op met een toepasselijke naam door in de werkbalk 'Snelle toegang' op de knop 'Opslaan' te klikken ; bijvoorbeeld 'Eenvoudig Rapport'.

  1. De naam van het rapport wordt in het navigatiedeelvenster onder het kopje 'Rapporten' opgenomen en wordt voorafgegaan door een groenkleurig rapport-icoon:

  1. Onder de laatste record van het rapport wordt automatisch het aantal ingevoerde records in de tabel (of geselecteerde records door de selectquery) weergegeven.

4. Bronnen

    Helpprogramma bij Microsoft Access 2010: zoek op 'rapporten maken'.