De student moet de verschillende rapporttypes, die door Microsoft Access worden voorzien, kunnen aanmaken.
Een rapport is een gedrukte weergave van een tabel of van een queryresultaat op papier, - en dus niet een weergave op het beeldscherm zoals bij een formulier. MS Access komt de gebruiker voor het aanmaken van een rapport te hulp met een aantal sjablonen en wizards.
Vaak is het handig om, net zoals bij het ontwerpen van een nieuw formulier, bij de aanmaak van een nieuw rapport te vertrekken van een door Access aangeboden sjabloon of een wizard, die het eindresultaat zo dicht mogelijk benadert. Vervolgens kan dan in de ontwerpweergave van het rapport een aanpassing aan de eigen wensen worden doorgevoerd. Maar je kan - naar analogie met de aanmaak van formulieren - net zo goed vertrekken van de functie 'Rapport', 'Rapportontwerp' of van het sjabloon 'Leeg rapport', waarbij je de rapportinhoud en lay-out volledig zelf kan bepalen.
Het maken van een rapport vertoont zeer veel overeenkomsten met het maken van formulier. De bouw van een nieuw rapport kan bijvoorbeeld, net zoals een nieuw formulier, worden gestart in het tabblad 'Maken' van het MS Access-lint.
En dan meer bepaald in de groep 'Rapporten'.
We geven hierna een kort overzicht van de verschillende rapportopties die beschikbaar zijn.
3.1. Opdrachtknop 'Rapport' | Maakt op de snelst mogelijke wijze een 'Eenvoudig rapport', zonder verder vragen aan de gebruiker te stellen, op basis van de op dat moment geselecteerde tabel of query ; klik hier voor meer info. |
|
3.2. De opdrachtknop 'Rapportontwerp' | Opent eveneens een nieuw, geheel leeg rapport. Maar nu wordt het geopend in 'Ontwerpweergave'. Je kan zelf de gewenste velden toevoegen. Echter, de inhoud van de onderliggende records wordt niet getoond. Je beschikt over dezelfde en gelijkaardige mogelijkheden voor het invoeren van besturingselementen, voor opmaak en voor pagina-instellingen als in formulieren. |
|
3.3. De opdrachtknop 'Leeg rapport' | Opent een nieuw, geheel leeg rapport in 'Indelingsweergave', waaraan je zelf de gewenste velden kan toevoegen terwijl de gegevens van de onderliggende records nu wél worden getoond (in tegenstelling met voorgaand rapporttype). Deze weergave is bijzonder geschikt om:
Je gebruikt daartoe dezelfde technieken als voor formulieren. Je kan uiteraard vanuit de initiële 'Indelingsweergave' overschakelen naar de 'Ontwerpweergave' of 'Rapportweergave'. Deze laatste is vergelijkbaar met de eerder besproken 'Formulierweergave'. |
|
3.4. De opdrachtknop 'Wizard rapport' | Biedt, door het stellen van een aantal gerichte vragen en het aanbieden van gebruiksklare rapportsjablonen, hulp bij het samenstellen van een rapport ; klik hier voor meer info. | |
3.5. De opdrachtknop 'Etiketten' | Maakt adresetiketten in de vorm van een rapport dat voor een klein paginaformaat is opgemaakt, zodat het op het door de gebruiker te kiezen etiketformaat past ; klik hier voor meer info. |
Helpprogramma bij Microsoft Access 2010: zoek op 'rapporten'.