Interactie met studenten

Andere onderwerpen van het zelfstudiepakket 'Interactie':
   
Zoeken in het zelfstudiepakket 'Interactie':
 

8. E-mails verzenden

8.1. Omschrijving

De Toledo 'E-mail tool' is een snelle en makkelijke manier voor docenten om hun studenten een e-mail te sturen. Je kan individuele studenten mailen, maar ook groepen van studenten of alle studenten tegelijk.

Deze tool ondersteunt alleen uitgaande mail. Het lezen van mail doe je bijgevolg met andere mail-programma's zoals Outlook, Pegasus Mail, UCLL Webmail of Hotmail.

Binnen de UCLL worden e-mailberichten steeds naar het UCLL e-mailpostbakje gestuurd.  Voor studenten bestaat het e-mailadres van dit postbakje uit de voornaam, een punt, de familienaam en ten slotte de toevoeging @student.ucll.be.  Bijvoorbeeld:

jan.janssen@student.ucll.be

Het e-mailadres van docenten wordt op gelijkaardige wijze opgebouwd, maar het woord 'student' valt weg.  Zoals in:

docent.lector@ucll.be

Zowel voor studenten als docenten worden e-mailberichten bewaard op een webserver van de UCLL of elders.  De aanmaak en het onderhoud van deze e-mailadressen wordt door de Algemene Diensten geregeld.

Dit betekent onder meer dat, wanneer je studenten toegang verschaft tot een Toledo-cursus, het e-mailadres automatisch voor jou als docent beschikbaar is (je hoeft het dus niet zélf in te voeren).

Let op: Het is belangrijk dat je studenten er op wijst dat alle berichten, die hen vanuit Toledo worden toegestuurd door docenten of andere studenten, steeds op het UCLL-mailadres toekomen (en dus niet naar hun G-mail, Hotmail, Yahoo,... adres worden verstuurd).

8.2. Voorbeeld

In onderstaand voorbeeld ga je een e-mail sturen naar een beperkt aantal studenten die in een Toledo-cursus of -organisatie zijn ingeschreven.

  1. Klik op de knop 'Tools' of 'Communicatie' in het cursusmenu

Noot: je kan er als cursusleider echter ook voor zorgen dat gebruikers over een knop 'E-mail' beschikken in het cursusmenu door een Tool-koppeling naar de mailfunctie te voorzien.

  1. Kies 'E-mail verzenden' in de pagina 'Tools'

    Noot: je kan ook in het configuratiescherm op de optie 'Cursustools' of 'Organisatietools' klikken en vervolgens in het uitklapmenu op de optie 'E-mail verzenden'

  2. Toledo toont een menu waarin je de gewenste bestemmelingen kan kiezen:

  1. Klik op de optie 'Afzonderlijk - gebruikers selecteren'.
  2. Klik de gebruikers (studenten of andere bestemmelingen) aan die je een e-mail wil sturen in de keuzelijst 'Beschikbaar voor selectie'.
  3. Klik vervolgens op de knop 'Verplaatsen naar lijst met geselecteerde items' om de gewenste gebruiker naar de keuzelijst 'Geselecteerd' te verplaatsen

Je kan meerdere gebruikers gelijktijdig selecteren door:

 

  1. Jouw e-mailadres wordt automatisch als verzender van de e-mail ingevuld
  2. Tik in het veld 'Onderwerp' het onderwerp van de e-mail.

  1. In het veld 'Bericht' volgt de eigenlijke boodschap, waarbij je voor de opmaak van de tekst gebruik kan maken van de vele opties van de visuele teksteditor
  2. Bemerk dat onder het schrijfveld 'Bericht' wordt aangegeven dat de e-mail ook automatisch naar je eigen e-mailadres zal worden verstuurd.
  3. Vink het selectievakje van de optie 'Retourbevestiging' aan om bovenaan in de kopie van de e-mail, die je zelf automatisch ontvangt, ook een lijst weer te geven van de studenten naar wie de mail werd verzonden.
  4. Door op de koppeling 'Bestand bijvoegen' te klikken kan je naar een bij te voegen bestand navigeren:

    1. Klik op de knop 'Bladeren' die verschijnt nadat je de koppeling 'Bestand bijvoegen' hebt aangeklikt
    2. Afhankelijk van je browser, kan deze knop ook 'Bestand kiezen' worden genoemd
    3. Navigeer in het daardoor geopende dialoogvenster 'Openen' naar de gewenste locatie op je eigen computer
    4. Klik het gewenste bestand aan
    5. Klik op de knop 'Openen' om het dialoogvenster te sluiten

  1. De bestandsnaam van het geselecteerde bestand wordt daardoor weergegeven achter de knop 'Bestand kiezen'
  2. Om een geselecteerde bijlage opnieuw de verwijderen, klik je uiteraard op de koppeling 'verwijderen'
  3. Je kan meerdere bestanden bijvoegen door op de koppeling 'Nog een bestand bijvoegen' te klikken en vervolgens naar een volgende bestand te 'Bladeren'
  1. Klik op de knop 'Verzenden' om de boodschap naar de geselecteerde gebruikers te sturen.
  2. Je keert dan terug naar de pagina 'E-mail verzenden' waarin bovenaan een boodschap over de afloop van de zending verschijnt mét opsomming van de bestemmelingen

8.3. E-mailinstellingen configureren

Door achter de paginanaam op de knop 'Configureer de toepassing' te klikken, open je de pagina 'E-mailinstellingen' waarin je kan aangeven over welke opties (bestemmelingen) je studenten beschikken bij het verzenden van een e-mail.

Klik hier voor een toelichting bij het gebruik van dit beeldscherm.


Andere onderwerpen van het zelfstudiepakket 'Interactie':
   
Zoeken in het zelfstudiepakket 'Interactie':