Een Journaal of Dagboek gelijkt sterk op een weblog.
Echter, in tegenstelling met een weblog, kan enkel je docent de opeenvolgende meldingen van een student in het journaal lezen en eventueel van commentaar voorzien.
Journaals zijn dus bedoeld als privé communicatiekanaal tussen één student en de docent. Een journaal kan bijvoorbeeld worden ingezet voor individuele stagebegeleiding.
Een Journaal oogt quasi hetzelfde als een Blog, maar een Journaal verschijnt met als achtergrond een blad papier. Het journaal heeft net als een Blog:
Aan andere studenten kan eventueel een leesrecht worden gegeven, door een dagboek als 'Openbaar' in te stellen (zie onderstaande figuur) ; maar studenten kunnen nooit een commentaar aan een journaal toevoegen.
Noot: een rechtstreekse toegang tot de Journalenpagina, vanuit het cursusmenu, kan echter ook door je docent worden voorzien.
Het beeldscherm van een geopend journaal heeft hetzelfde uitzicht en biedt dezelfde functionaliteiten als dat van weblogs.
Over de Journaalpagina van de cursusleider valt bijgevolg weinig nieuws te vertellen. Het toevoegen van een journaalvermelding verloopt dan ook op quasi dezelfde wijze als de toevoeging van een weblogbijdrage.
Ook aan een journaal kan, zoals hoger reeds toegelicht, door je docent een beoordeling worden gegeven van de dagboekbijdragen onder de vorm van een cijfer en feedback, die je zowel in het cijferpaneel van je dagboek als in het Grade Center kan terugvinden.